1. AVALUAR LA DISLÈXIA
Publicat a Evaluación i diagnóstico http://www.ladislexia.net/definicion/evaluacion-y-diagnostico/
La finalitat de l’avaluació de la
dislèxia és identificar les dificultats concretes d’un subjecte, per crear el
seu perfil de rendiment i poder establir un programa d’intervenció adequat. Per
tant en contra de les nombroses opinions, el principal objectiu no és descartar
o no el diagnòstic de dislèxia, sinó trobar les vies per poder establir un
tractament efectiu, que , a més, a curt termini, descartarà o corroborarà el
diagnòstic.
Quan se
sospita que un infant pot ser dislèxic s’ha de portar a terme una entrevista
personal amb la família en que es realitzi una anamnesi prèvia, els quals els
seus punts fonamentals són els principals trets del desenvolupament, el
component genètic, l’escolarització i les circumstàncies que l’han portat a
pensar que pot existir una dislèxia.
Després
de realitzar aquesta primere entrevista cal descartar qualsevol deficiència
sensorial o cognitiva, pel que es demanarà un examen visual i un auditiu ( en
cas que no s’hagin realitzat en els últims anys), i es passaran les proves
oportunes per obtenir el seu CI, així com la baremació en processos de memòria
de treball, la velocitat de processament, raonament perceptiu o la comprensió oral.
També
es poden incloure l’avaluació d’altres capacitat Psicomotrius, tot i que no es
considera necessari realitzar aquests tipus de proves sin no s’aprecien
circumstàncies específiques.
-
Proves d’avaluació de la Psicomotricitat
o
Reconeixement de l’esquema corporal amb les proves
de Piaget i Heta
o
Avaluació de la lateralitat amb la prova de la
dominància lateral del test de Harris
o
Valoració de la percepció espacio-temporal i del
funcionament perceptiu amb el test Gestàltic Viso-Motor de Laureta Bender.
Després
de l’avaluació de les capacitats intel·lectuals passem a les d’anàlisi
específic de la lectoescriptura, pel qual existeixen nombrosos tests estandarditzats:
EDIL: Prova de
lectura on s’avalua l’exactitud, la comprensió i la velocitat.
El TALE: Constituït
per varies proves de lectura i escriptura que permeten valorar ràpidament el nivell
general del subjecte en aquestes tasques.
DST-J. Test per la detecció de la
dislèxia: És una bateria breu d’screening o detecció ràpida de la dislèxia
que s’aplica des dels 6´5 als 11 anys.
PROLEC-R: Test utilitzat
de 1r a 6è de primària per avaluar els processos lectors, és dir, la capacitat
lectora i les estratègies que segueix el subjecte per llegir, pel que també es
poden observar quins mecanismes estan alterats.
PROLEC-SE: Test de lectura
que avalua els processos lèxics, sintàctics i semàntics implicats en alumnes de
1r a 4t d’ESO.
PROESC: Test que avalua
els processos implicats de l’escriptura des de 3r de Primària a 4t d’ESO.
TCP, Test de processos de
comprensió: Prova que permet avaluar el nivell de comprensió lectora en infants d’entre
10 i 16 anys.
Independentment dels tests utilitzats,
per realitzar una adequada avaluació de la dislèxia és imprescindible valorar
certs processos específics relacionats amb la lectura que ens donaran la clau
per orientar el programa de intervenció.
- Lectura de paraules i
pseudoparaules
- Eficiència lectora; comprensió i fluïdesa
- Conciència fonològica:
identificació i supervisió
- Memòria fonològica
- Deletreig de parules
- Reconeixement de paraules
- Escriptura de paraules al dictat
- Decisió ortogràfica
- Probes RAN ( noms ràpids d’imatges)
- Fluidesa verbal
- Expressió escrita
- Cal·ligrafia i domini matemàtic ( associat)
Fins aquí la web detalla com s’hauria
de realitzar una evaluació bàsica per poder establir el diagnóstic
diferencial de la dislèxia evolutiva, tot i que també anuncia dos altres tipus d’avaluacions:
a) Avaluació d’Screening
Consisteix en una avaluació breu en
la que se obté una mostra significativa del nivell lectoescriptor del subjecte,
amb la finalitat de decidir si portar a terme una avaluació més exhaustiva o
no, així como plantejar la necessitat d’intervenció.
Per potrar a terme l’avaluació d’Screening
s’utilitza una prova d’eficiència lectora, una prova per avaluar la
capacitat de decisió ortogràfica amb
pseudohomofons i una prova de lectura de paraules i pseudoparaules
per analitzar el contrast, (velocitat i errors), entre ambdues.
b) Avaluació dinàmica
L’avaluació dinàmica permet valorar
el progrés d’un subjecte que estigui potrant a terme un programa d’intervenció
específic, amb la finalitat de valorar i controlar la seva evolució, el que
a més, de donar dades sobre l’eficàcia de la intervenció, servirà de guia per
anar adaptant la mateixa funció dels resultats, i permetrà modificar la
intervenció per que sigui més efectiva, ja que, la heterogeneitat existent en la
dislèxia, fa necessari adaptar la intervenció a las característiques d’aprenentatge
de cada individu.
Per portar a terme aquest procés
de seguiment utilitzen un registre d’indicadors dinàmics de l’èxit lector,
que es basen amb la fluïdesa lectora,
(velocitat, exactitud), que van començar a utilitzar-se a EEUU al 2004 mitjançant
els DIBELS (Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills) i actualment s’estan
implantant al sistema educatiu de la Comunitat Canària amb el nom d’ IDEL,
(Indicador dinámico del éxito en la lectura)
2. Proves estantadritzades
En el document següent podreu trobar un recull de les proves disponibles per tal d'avaluar la dislèxia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada