Fase 1: Coneixença de l’infant, la
família i planificació del treball:
A finals de
setembre es realitza una primera trobada amb la família per tal de clarificar
d’explicar una mica el que es pretén amb el projecte, i conèixer la seva
predisposició i els horaris de Blau. S’aprofita per fer aquesta primera trobada
un dilluns, mentre blau es troba a dinàmica de grup per parlar amb els pares i
en acabar la dinàmica Blau s’incorporarà i se li explicarà a ell. Em sembla important
poder fer-ho per separat i després de forma conjunta, ja que el registre
utilitzat canvia entre els pares i Blau, i hi ha elements que es poden parlar
amb major fluïdesa.
Em sorprèn les
ganes que tenen els pares de poder iniciar aquest procés i les expectatives
dipositades, la veritat és que em causa una mica d’impressió... no se si podré
satisfer totes les seves expectatives.
Comencen a
aparèixer les primeres dificultats doncs per qüestió d’horaris, les sessions
seran d’uns 40 minuts tots els dilluns. Això em pot afectar a la planificació
de les temporalitats marcades, doncs jo m’havia fixat sessions d’una hora de
durada, i això pot significar destinar el doble de temps respecte el que tenia
previst. Es pacta una entrevista per a realitzar l’anamnesi.
Quan Blau
s’incorpora també es mostra il·lusionat, ja em coneix de les anteriors
pràctiques, li explico una mica la meva situació d’estudiant i el que farem a
les diferents sessions. Li exposo com a una dinàmica una mica d’ajuda mútua,
on ell m’acompanyarà en el meu procés d’aprenentatge i jo en el seu. Evito parlar en tot moment de
diagnòstic, i sempre amb la paraula treballarem, jugarem, ens concentrarem... Accions que impliquen motivació, treball
conjunt per treure també responsabilització i pressió.
Fase 2: Recollida d’informació:
Primera
entrevista amb Blau:
Primer parlo
amb Blau, per recollir una mica les seva visió, parlem del que més li agrada,
tant a nivell acadèmic com a nivell social, recollim l’arbre geneològic per
trencar una mica el gel. Parlem de l’escola, de les sessions de grup, dels
amics, de la professora, de les assignatures que mes li agraden, les que mes li
costen, les relacions familiars, una mica a grans trets.
Després
recullo informació una mica més de comportament acadèmic amb el llibre “
Avaluar l’aprenentatge ( de 3 a 7 anys). Matemàtiques, llenguatge i dibuix, de
Joan Bonals i altres. És un llibre inferior al seu nivell acadèmic, doncs Blau
té 8 anys, però l’utilitzo una mica per saber el seu punt de partida, el que té
consolidat i el que no.
Anamnesi
amb els pares
Per disponibilitat
de sales i horaris del centre i de les professionals, compaginant els meus
propis horaris amb els dels pares es decideix fer l’entrevista fora del centre,
en una cafeteria molt tranquil·la, sobretot per les hores les 15:30. Penso que
ha estat un error perquè li treu una mica d’importància al context
professional, i tinc por que s’acabi convertint en una xerrada més que en una
anamnesi, ja que les característiques de l’entorn ho poden afavorir.
Malgrat tot
acaba esdevenint una bona font d’informació, utilitzo el model d’anamnesi del llibre de la Carmen Buisàn i
la Mª Angeles Marín “ Cómo realitzar un diagnostico pedagógico”. Tot i que el
model es tracta d’un qüestionari tancat, el faig servir de base per mantenir
una entrevista estructurada per intentar recollir tot el que cal tenir en
compte. Apareixen dades molt rellevants sobretot en quan a desenvolupament
psicològic ( pors, angoixes, normatives...) que penso hauré de parlar amb la
psicòloga del centre.
Sorgeix un
altre problema, la coordinació amb l’escola, la professora s’ha mostrat una
mica contraria a poder portar a terme una entrevista amb l’escola, es troben
amb una època amb moltes entrevistes amb els pares i prefereix coordinar-se
telefònicament si cal amb la psicòloga del centre.
Reunió amb
pedagoga i professora de repàs
Davant la
impossibilitat de poder realitzar una
anamnesi amb la professora, i donat que Blau realitza classes particulars de
reforç per a una persona coneguda per la tutora es realitza una reunió
conjunta.
Tant jo com la
professora de repàs observem les dificultats de Blau pel que fa a la
concentració i en la lectoescriptura, sobretot en la comprensió de textos, una
base també per a la construcció del seu aprenentatge.
Es repassen
les dificultats de Blau en aquest sentit, i les conductes observades, i es
planteja la necessitat que Blau necessiti una reeducació a banda d’un reforç
escolar.
S’acorda
iniciar els testos amb l’anàlisi de lateralitats i dislèxia, doncs preocupen
certs comportaments exposats, i en proves passades anteriorment Blau presentava
certs trets propis de la dislèxia.
Tota aquesta
informació serà compartida entre les tres assistents a la reunió per tal de
valorar l’evolució de Blau, i els resultats que vagin apareixent al llarg de
l’exploració per tal de facilitar-la als pares i també adequar la intervenció
del reforç.
La tutora em
facilita un expedient amb totes les proves realitzades a Blau amb anterioritat,
que serviran d’informació per a valorar la evolució i també hauran de
configurar en l’informe anteriorment exposat.
Anàlisi de
l’expedient de Blau:
Wisc-R: ( a
l’edat de 6,5 anys) Amb uns resultats força inferiors a la mitja per a la seva
edat sobretot en aritmètica i claus, que la pedagoga recalcula amb edats
inferiors per a obtenir uns resultats dins de la mitjana
Test DST-J ( a
l’edat de 6,5 anys) amb uns resultats d’alt risc en dislèxia
Testos de
dibuixos: que denoten dificultats emocionals, pels quals Blau és derivat a la
psicòloga de l’euip.
MSCA: ( a l’edat
de 5,3 anys) amb puntuacions inferiors a la mitjana també.
Es realitza
una xerrada amb la meva tutora, que explica de nou els canvis que ha realitzat
Blau, sobretot a nivell comportamental, essent primerament molt tímid, amb
dificultats d’expressió, molt contingut.
També algunes
de les fitxes de treball realitzades.
M’adono
de la dificultat d’interpretar els
resultats i de l’ajuda que necessitaré quan em toqui fer-ho a mi. No he volgut
posar aquí algunes de les conclusions extretes ja que es tracta d’un blog
públic.
En aquest punt m’adono de la necessitat
d’incloure una altra fase en el pla de treball, consistent en la realització de
les proves. En un principi vaig incloure aquest procés com a una part més de la
fase de recollida d’informació, malgrat per la importància que té valoro la
necessitat de destinar una nova fase:
Fase 3: Exploració psicopedagògica:
Estava
planificat que el primer test a realitzar fos el WISC-R, però a partir de la
reunió realitzada amb la professora de repàs i la tutora s’inicia l’exploració
amb els testos de lateralitat i dislèxia.
M’agradaria
deixar clar que en aquest apartat de diari voldria reflectir més les
impressions i reflexions dels tests més que centrar-me en els mateixos, doncs
penso que ja els he explicitat suficientment al llarg de les diferents entrades
del blog.
Test de
Harris:
Utilitzo el
format que hi ha al centre, i em confecciono la meva pròpia maleta de material
amb recursos i eines, com he exposat en el bloc amb algunes imatges
Penso que és
una bona manera d’iniciar l’exploració doncs és molt amena i no hi ha massa
dificultats en la realització de la mateixa, així que posa les coses fàcils tan
per mi com per Blau.
Els resultats
d’aquesta prova són que Blau, a diferència d’altres proves realitzades quan era
més petit, ja té una lateralitat ben definida, és dretà de mà i de peu. Malgrat
preocupa que en dominància de l’ull i
l’oïda aparegui una lateralitat encara no definida els resultats serien
D.D.d.d. La tutora comenta que aquestes poden ser fruit d’algunes dificultats a
nivell de lectoescriptura i atenció que presenta Blau, i que amb les altres
proves analitzarem.
Daltonisme:
També és una
bona manera de seguir amb l’exploració perquè és una prova divertida on
l’infant no se sent en cap moment avaluat, sinó com a una manera més de posar a
prova les seves habilitats.
No es detecta
cap alteració de la percepció del color.
En acabar li
explico la utilitat d’aquest test, no sabia que hi ha gent que no veu el
vermell i el verd i li sorgeixen tot un seguit de preguntes.
DST-J
A priori és un
test molt simple de passar, ja que es troba molt estructurat i malgrat diu que
es passa amb 45 minuts, jo vaig tardar ben bé dues sessions i mitja!
Cal tenir en
compte que moltes de les sessions planificades de 40 minuts, tampoc són temps
reals, a vegades hi ha retards, i es necessiten uns minuts també d’introducció,
d’explicació... i s’acaben convertint en sessions de 30 minuts. Un inconvenient
i dificultat afegida en el pla dissenyat.
En aquest cas
es va donar un risc moderat de dislèxia.
En aquest punt
m’adono que moltes de les dificultats que presenta Blau en aquest sentit es
troben molt associades a diversos trets de coordinació, equilibri, més que
trets purament dislèctics d/b p/q... que són el que apareixen molt als manuals
i els característiques dels dislèctics “purs”.
Ho comento amb
la Tutora i sorgeix un llarg debat sobre la dislèxia. Doncs ella considera que
hi ha molts trets dislèctics que poden considerar-se dislèxia, però que com que
no són els típic trets no es valoren com a tals, malgrat alguns professionals
haurien de tenir en compte, a l’escola, en les dinàmiques d’aprenentatge. No
tots els infants parteixen de la mateixa base, i si són trets semblants als que
fan diagnosticar una dislèxia cal també tenir-los en compte i poder-los
treballar.
Aquesta “debat
em fa associar a alguns continguts del llibre Dislèxia en el desarrollo psíquico: su psicodinémica, d’Eulàlia Torras de Beà, on parla de
les experiències estructurants en l’aprenentatge (l’esquema corporal,
experiències sensorials, motores i emocionals). En el llibre s’exposen uns components
molt diferenciats de la resta de llibres més lligats a la psicologia, on
s’aborden aquestes petites característiques sobretot a nivell motriu i
emocional que poden derivar en dificultats d’aprenetatge, com per exemple la
dislèxia o certs trets dislèctics.
Test
d’immaduresa motriu INPP
Per aquest
motiu i fruit d’aquest debat i de les conclusions mitjanament extretes del
mateix plantejo a la tutora poder passar unes proves d’immaduresa motriu a
Blau.
Al setembre
pensant amb aquesta pràctiques i amb l’avaluació psicopedagògica vaig realitzar
un curs impartit per una professional de l’INPP, que he explicat al llarg del
blog i al que li he destinat una pàgina que podeu consultar. ( pàgina INPP i
entrada tests d’immaduresa neuromotriu)
Hi ha certs
trets que em recorden molt a casos exposats al curs i em decideixo a passar un
test que ens van facilitar al mateix, a priori com dèiem també és un test força
ràpid però a mi em va ocupar dues sessions.
El test està
estructurat en diferents parts. La primera consistent en uns exercicis
corporals com caminar en línia recta
endavant i enrere, amb els costats
laterals dels peus, amb moviments del cos amb els ulls tancats.... La segona
més destinada a la integració visual i auditiva i la tercera centrada en el
dibuix de la figura humana.
Els resultats
obtinguts com exposaré en les següents fases són força clarificadors i
exemplificadors de les dificultats a nivell motriu de Blau, que poden trobar-se
estretament lligades amb les dificultats d’aprenentatge que presenta.
Test Stroop
Aquest test a priori també és força senzill de
realitzar. Malgrat tot vaig equivocar-me en la última fulla on cal llegir la
paraula escrita, no el color en el que es troba escrita aquesta paraula. Els
resultats tant elevats obtinguts, em van fer pensar que m’havia equivocat i el
resultat va ser que si.
Davant el
dubte de passar únicament la última plana o tot el test, i llegint el manual
vaig decidir a tornar a passar el test de nou, doncs a vegades, davant els
dubtes que planteja el propi test, es recomana passar-lo dues vegades, sobretot
en infants tant petits.
També es un
test divertit perquè com que hi ha temps, aquest es converteix en un element
molt motivador per al subjecte.
Test de REY
Aquest és un
test molt fàcil d’administrar, però per altra banda també difícil de corregir i
interpretar, perquè a vegades es torna una mica subjectiu.
Test WISC-R
Un cop acabats
tots els tests que podrien relacionar-se amb components que poden associar-se a
la dislèxia, es passa el WISC-R, que és un test d’intel·ligència. Amb la tutora
parlem que una de les claus per descartar dislèxia o altres dificultats
d’aprenentatge és també descartar que no hi hagi dificultats a nivell cognitiu.
Aquest penso
que és un element molt clau en la justificació i necessitat d’elaborar
diagnòstics psicopedagògics, doncs malgrat no ens agradi posar etiquetes
algunes peculiaritats trobades a partir dels test, sobretot a nivell cognitiu,
poden interferir i determinar tests posteriors, així com el disseny del pla
d’intervenció.
En el cas del
WISC-R, he de valorar com a negatiu que les característiques de la prova si que
fan que en determinades ocasions, sobretot les associades al component més
verbal, el subjecte se senti avaluat.
El test es va
fer llarg per a mi, i evidentment per a Blau, veure la maleta i el material
tant estructurat donava una pressió a la prova que fins al moment no havien
originat els altres tests.
En alguna
ocasió se sentia cansat i s’aprofitava per passar altres proves, com el dibuix,
es parlaven de temes que el preocupaven a l’escola o situacions que s’havien
donat a casa...
Test D2:
És un tets
molt ràpid de passar, però també enrevessat de corregir, doncs es recullen
moltes dades i molts percentils. En aquest test es van donar forces dubtes,
doncs prenent com a referència informacions de la Web, pensava que no era
indicat a l’edat de Blau, després va resultar que sí. Talment com va passar amb
el test MAI, el qual en molts continguts webs el donaven com a indicat per a
Blau, però en la lectura del manual era un test indicat per a alumnes de 4t de
primària, un curs superior.
En aquest punt
el diagnòstic se m’estava fent llarg a mi, i si a mi se m’estava fent llarg
vaig pensar que a Blau encara més. Per aquest motiu es va prendre la decisió de
passar únicament ja dos tests més, per valorar aspectes de la lectoescriptura,
per aquest motiu, es va escollir el T.A.L.E.C ( per valorar en català ) i el
PROLEC ( per valorar en castellà).
Doncs la
lectoescriptura és on Blau presenta majors dificultats, i evidentment és on més
es cansa.
Durant la
realització dels tests m’he adonat que tant important és el resultat del test
com la seva elaboració, és a dir, expressions que realitza el subjecte, llocs
determinats on realitza manifestacions o dificultats, comentaris, tics,
comportaments i conductes... Per aquest motiu vaig portar una llibreteta petita
on mentre Blau elaborava els tests jo anava anotant aquests components. He
recollit sobretot molts moviments impulsius, posicions incomodes a la cadira,
moviments de llengua i boca, la necessitat de tenir sempre objectes a la mà,
distraccions amb relativa facilitat, desconnexions, actituds positivis i
motivadores quan les coses li sortien bé... o comentaris de “ a mi això no em
surt mai bé” “ no estic acostumat a fer aquestes coses” “ jo no se si ho sabré
fer”, “ que fàcil! Que xupat!”....
Aquest
registre d’anotacions elaborat també el tindré en compte a l’hora de la
interpretació.
Es van passar
també tests de la figura humana i de la casa, es va aprofitar moment en que
Blau es mostrava més cansat d’alguna prova, o en minuts buits que quedaven.
“Nova
fase 4”: Interpretació i anàlisi dels resultats
Aquest fase no
s’ha configurat explícitament com a tal, sinó que en acabar el test, i tots els
divendres he anat corregint els resultats de cada test per obtenir les
puntuacions. I les meves pròpies conclusions, per tal d’avançar però també de
valorar el diagnòstic i la idoneïtat de determinades proves.
Com he dit el
temps de la 3a fase, s’ha allargat molt i no ha estat fins a finals de novembre
principis de desembre que he pogut recollir tots els resultats.
M’he adonat de
la dificultat d’interpretar aquests resultats, doncs es relativament fàcil
poder recollir les puntuacions ( en alguns test més que en altres) però molt
més complicat poder treure conclusions encertades de les mateixes, i sobretot
donar-hi un sentit global.
En la mateixa
anamnesi, que és únicament el buidatge de la informació recollida, ja em vaig
trobar en alguna dificultat per destriar què és el realment important i /o
rellevant en relació als aspectes positius i/o dificultats que s’evidencien en
Blau. En aquest cas vaig transcriure l’entrevista amb petits punts i vaig anar
destacant en color el que a mi em semblava rellevant.
El procés ha
estat recollir en una llibreta tots els resultats extrets dels diferents tests
i de les informacions recollides així com les meves conclusions de cada test a
mode d’interpretació i contrastar-los amb la informació que s’exposa als
manuals, per tal de poder-los compartir amb la tutora.
Per citar
alguns exemples:
En el test de
REY penso que la reproducció realitzada per Blau concorda amb IV el sujeto va construyendo los detalles
contiguos unos a otros procediendo como si de un rompecabezas se tratara, no
hay un elemento director d ela reproducción però es un conjunto reconocible “ una
reproducció molt típica dels infants d’edats compreses entre els 5 i els 11
anys corresponents en la Etapa I. El procés de còpia ha estat clarament
inferior al de la reproducció de memòria. Per tan ens indica que falla tant el
record com la percepció que s’associa a un nivell inferior de l’elaboració
visio-espacial i una sospita de falta de memòria.
O en el WISC-R:
la majoria de punts es troben per sota la mitjana de la seva edat , destaquen
puntuacions altes en ( semblances, vocabulari, figures incompletes claus i
laberints) i com a més baix l’aritmètica i les historietes) essent la part
manipulativa de la verbal força similars i donant un CI de 83.
Com que la
tasca és llarga, vam planificar un dinar al mateix centre, que disposa de cuina
i al llarg de l’àpat hem anat parlant dels resultats obtinguts.
Sé que pot
semblar poc professional aquesta metodologia, però va ser molt fructífera, hi
va haver moments de concentració doncs aquesta reunió també va servir per
extreure conclusions importants i preparar la devolutiva als pares de l’informe
elaborat. Però el fet de tractar-se d’una forma amena també va servir perquè de
forma espontània anés sortint tota l’evolució que ha fet Blau al llarg de tots
aquests temps que el noi acudeix al centre.
Durant el
dinar hem anat parlant de que significa cada resultat, de si el test estava ben
corregit o no, i podent extrapolar els resultats a les dificultats que presenta
Blau en el seu dia a dia. I a partir d’aquí discutir els resultats, donant una
visió global a totes les proves connectant interrelacions entre elles. Que és on he trobat majors dificultats doncs
crec que és en aquest punt on es denota la manca d’experiència i de globalitat
en les dificultats d’aprenentatge. Les professionals del centre han establerts
connexions a nivell emocional amb diferents maneres d’expressió en els
aprenentatges, certs resultats de les proves a indicadors d’altres... ha estat
molt productiu.
No es va poder
parlar de tots els tests, doncs en el cas de la Immaduresa Motriu, vaig realitzar una reunió amb la professional
que va impartir el curs, doncs amb el curs que vaig fer no em considerava
suficientment preparada per exposar unes conclusions sense abans poder-les
contrastar. En aquest cas em va donar
pautes per tenir uns resultats amb percentatges, i vam poder comparar
determinades situacions amb l’anamnesi, doncs per aquesta teoria el moment del
part i el desenvolupament del primer any de vida té una gran importància. El
fet que el part de Blau hagués estat molt ràpid i que l’infant no hagués
gatejat es van convertir en uns indicadors de valor per a poder donar major
veracitat i establir interaccions amb les conclusions extretes del test.
Per acabar,
els tests de contingut més emocional com la figura humana, s’han analitzat de
forma conjunta amb la psicòloga, doncs no em sento ni molt menys preparada per
a realitzar un anàlisi profund i global dels dibuixos. En el cas concret de la figura
humana també vaig utilitzar una pauta extreta del test de maduresa motriu, on
donava valor numèric a les diferents característiques del dibuix, per tal
d’establir una edat emocional, que en el cas de Blau va ser d’uns 6 anys.
Destacar en
aquest test la importància que des de les dues vessants es dóna a la presència
del coll. Per la psicòloga del centre és un indicador molt important de la
immaduresa emocional, per la professional de l’INPP també, però ho justifica a
partir del motriu, veient el coll com el
un punt d’interacció de tots els moviments que genera el cos. Veure com
des de diferents disciplines i amb diferents raonaments s’arriben a conclusions
similars, també dóna cert punt cientificitat a les ciències de caire més humà,
que sovint, des dels enfocaments més tecnològics i físics són assenyalades com
tot el contrari.
Fase 5:
Elaboració de l’informe psicopedagògic
En aquest
moment em trobo elaborant aquest informe. A partir de tota la informació
extreta del dinar realitzat, del meu registre d’anotacions i seguint el llibre
de Buisán al que he fet referència al llarg del blog.
Estic
elaborant un document amb el recull de les dades rellevants, en l’entrada: informe psicopedagògic es presenta
l’estructura d’aquest informe.
A banda la
tutora també m’ha facilitat diferents models d’informe que ella ha realitzat,
que m’ajuden a saber com exposar de forma clara i precisa determinada
informació, doncs sé que tinc tendència a voler explicar massa, quan l’informe
es tracta d’una síntesi de tot l’observat, on no cal explicar el perquè el quan
i el com s’ha observat. Suposo que la inexperiència em fa voler justificar més
el perquè de les conclusions que exposo.
Aquest informe
seguint les recomanacions de la tutora i del llibre de Buisán haurà de tenir 3 exemplars. Un per la
família, amb un vocabulari entenedor i un contingut expositiu que intenti
explicar el moment en el que es troba Blau, l’explicació de les dificultats que
presenta i algunes indicacions a seguir des del propi nucli familiar i context
educatiu. El segon exemplar hauria de ser per l’escola, que s’ha pres la
decisió de poder-lo facilitar a la
professora de repàs amb les indicacions i el pla de treball proposat, i en el
cas que la professora ho sol·liciti o vulgui establir alguna coordinació també
es pot facilitar-li, doncs sembla que en la última setmana s’ha posat en
contacte amb els pares per poder parlar amb la psicòloga del centre. I el
tercer exemplar és per al centre amb tota la informació recollida i els
exemplars de les proves passades.
És una
llàstima que aquest procés s’hagi allargat tant i no pugui exemplificar millor
el procés que estic portant a terme al contingut del bloc, perquè és ara quan
em sorgeixen més reflexions del procés, una mica en el seu tancament, si hi ha
la possibilitat el seguiré actualitzant.
Ara vindria l’
l’antiga 5 fase, actual fase 6 :
Planificació i disseny de la proposta d’intervenció:
Que potser amb
el procés que he realitzat no té tanta importància. Si ara hagués de dissenyar
de nou les fases crec que abans que la planificació i disseny de la proposta
afegiria una nova fase: Devolutiva
als pares.
Per a mi
aquest és un moment molt important, seria una mica com el final d’una avaluació
continuada i la presentació a un examen final.
Per motius
personals dels progenitors ( Organització de les vacances escolars i familiars)
i degut a que tot aquest procés s’ha allargat més del que tenia previst s’ha
acordat poder fer una devolutiva als pares al mes de gener, just a temps per
que pugui formar part de la memòria, doncs penso que és un element d’avaluació
del procés realitzat.
Durant les
vacances de Nadal realitzarem una reunió amb les dues professionals de centre
per acabar de donar forma a la devolutiva i exposar de forma clara i concisa la
informació i conclusions extretes.
La meva tutora
estarà present en la devolutiva i em recolzarà en aquelles explicacions que
cregui necessàries però està planificat una mica perquè jo porti la veu
cantant.
Caldrà trobar
el to adequat, les expressions concretes, per no preocupar als pares, doncs la
situació de Blau no és greu, però si que cal donar sentit i pes a les
indicacions exposades. Una d’elles que s’ha valorat des de totes les
professionals amb les que he estat en contacte és poder realitzar una derivació
a l’osteòpata per tal de treballar aspectes motrius i a la vegada també
aspectes emocionals, doncs sembla que hi pot haver cert bloqueig.
Caldrà donar
consells als pares sobre dinàmiques establertes al domicili relacionades
estretament amb pors i proteccions que
s’han establert en l’infant. Sense que això impliqui un judici moral, sinó unes
indicacions de millora.
Sé que potser
dono un pes massa important en aquesta fase, però per mi és un moment de suma
importància. Crec que no em posaré nerviosa perquè en la meva feina comunico
sovint noticies molt pitjors a progenitors amb un perfil menys “normalitzat”,
però suposo que és el moment “de rendir comptes”, ells han dipositat una
confiança amb mi, m’ha deixat el seu fill a les meves mans, i sobretot han
destinat molt de temps i esforços, i m’agradaria estar a l’altura de les seves
expectatives.
La fase Planificació i disseny de la proposta
d’intervenció
Des que vaig
iniciar el pràcticum sabia que no la podria portar a terme, per una qüestió de
temps, tant el meu personal, com el de Blau. Tot i que quedarà recollida en un
dels apartats de l’informe i que si els pares ho valoren ho podran treballar a
partir de l’àrea pedagògica del centre, o del reforç escolar qui també tindrà
un exemplar de l’informe i podrà portar a terme la reeducació.
Potser per
aquest motiu vaig decidir que la segona part de les pràctiques seria elaborar
material per portar a terme una reeducació, però d’una altra temàtica per tal
de poder-la dissenyar paral·lelament al diagnòstic.
Valoració:
En relació als
objectius i continguts planificats crec que s’han anat complint al llarg de la
intervenció.
Les principals
dificultats ens les que m’he trobat ha estat la temporalitat i la no
possibilitat de recollir informació del context educatiu, fet que m’ha fet
tenir la sensació que l’informe em queda coix.
Penso que han
estat dificultats a les que ens hem hagut d’adaptar i reconduir de la millor
manera possible.
La tercera
fase s’ha allargat molt, per diferents motius. Primerament per la
disponibilitat d’hores en Blau, el qual té una agenda ocupada i els pares poca
disponibilitat de moviments. Les sessions s’han hagut de modificar i
reconvertir-les en mes curtes. Doncs no es volia retallar en relació als tests
a passar, doncs es consideraven claus els escollits per a realitzar un bon
diagnòstic.
Segons per la
manca de fluïdesa, doncs he necessitat familiaritzar-me amb els test i les
proves així com amb el material facilitat, ja que no estic gens acostumada a
portar-los a terme. Això ha significat una dilatació dels temps ja que proves
que la pedagoga realitza amb una hora, jo n’he necessitat el doble.
A banda també penso
que segurament vaig allargar massa la primera fase de recollida d’informació,
potser per una mica de por o impressió de la responsabilitat del que estava
fent, em vaig encallar força abans no vaig començarà amb el diagnòstic, a banda
que com deia he destinat moltes hores a preparar el material al centre, buscar
l’anamnesi, llegir els textos, preparar els test,... En alguna ocasió mels he
endut a casa algun cap de setmana per passar-los a la meva neboda i així adquirir
major fluïdesa.
Però en
general penso que el resultat ha estat bo, i m’ha estat de gran utilitat doncs
he pogut formar-me i conèixer de prop un camp en el que tinc moltes
expectatives dipositades. Uns continguts que satisfan els objectius personals:
Familiaritzar-me en un camp professional desconegut i adquirir competències
professionals per a la meva feina actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada