El Blog en
si, és un espai de reflexió sobre el dia a dia de les pràctiques en relació als
continguts que s’han treballat al llarg de la carrera, els objectius
plantejats, les metes assolides, els canvis que s’han dut a terme, tots aquells
processos reflexius i emocionals que s’han mogut en la nostra persona....
Aquesta
pàgina pretén construir-se com un espai de reflexió, que a mode de resum i
conclusions pugui fer palès de mode més literal i escrit els continguts i
reflexions que s’han elaborat al llarg d’aquets blog i d’aquestes pràctiques.
El fet d’haver
realitzat tant el pràcticum I com el pràcticum II al mateix centre, dóna certa continuïtat
a les reflexions que ja van quedar paleses en l’anterior Blog, però que per
qüestions organitzatives i de continguts força diferents s’ha considerat
convenient construir un Blog nou.
Exposo això,
perquè en aquets espai també inclouré reflexions que es van portar a terme en l’anterior
blog, com a mode de donar un sentit global a aquests pràctiques, doncs per molt
que s’hagin realitzat treballs amb desiguals objectius, i amb un grau d’implicació
també diferent, el component pràctic i reflexiu esdevé un procés continuo.
Els rols professionals
Un
dels aspectes que trobo important assenyalar, com ja ho he fet al llarg del
blog és la separació de les funcions associades als rols professionals.
Jo vaig estudiar pedagogia i
actualment treballo com a pedagoga en un equip tècnic d’un centre d’acollida.
Sovint en to burleta, hi ha cert debat entre pedagogs i psicòlegs i les tasques
que hauria de desenvolupar cadascun d’ells dins l’equip. Dic en to burleta
perquè tot acaba esdevenint una broma i al final, més o menys en la meva feina
( valoració sociofamiliar dels infants ingressats al centre d’acollida) tots
acabem fent el mateix, cadascú amb un
tarannà propi associat a cada rol professional ( els pedagogs som més
d’explicar i fer entendre, mentre que els psicòlegs potser són més concisos i
catalogadors) però les valoracions no deixen de fer-se de forma conjunta i amb
una visió compartida.
Aquest debat però, lluny de l’humor
que pot existir en un despatx, considero que és prou important per que cadascun
dels professionals des del seu àmbit de treball hi reflexioni.
Al llarg del pràcticum s’han anat
donant diferents circumstàncies que han posat molt en joc aquesta temàtica i
m’agradaria fer-hi algunes reflexions al respecte.
Personalment penso que els psicopedagogs
són els especialistes entesos en els processos d’ensenyament i aprenentatge
sobre els quals pot incidir-hi per a promoure’ls, millorar-los i/o adaptar-los.
Com molt bé explicava Elena Martín en
el vídeo del 15è aniversari dels estudis de psicopedagogia de la UOC, un dels
límits que hauria de tenir l’àmbit de la psicopedagogia és el context
terapèutic, és a dir, el professional de la psicopedagogia no hauria
d’aprofundir tant en la naturalesa dels trastorns que giren al voltant dels
casos, sinó més aviat centrar-se en les necessitats d’aprenentatge que es
deriven dels mateixos trastorns.
Penso que aquest fet és més important
per no extralimitar funcions que no ens pertoquen i per la qual no hem rebut la
formació adequada.
Tal i com explicava Eulàlia Torres de
Beà en el seu llibre: Disléxia en el desarrollo psíquico: su psicodinámica, (pàg.
115), “ Considero a la reeducación
correctamente conducida como una forma de psicoteràpia”. Doncs el “reeducador” ha de saber trobar la
forma de construir significats amb el subjecte a partir d’una vinculació
professional, de la utilització d’un registre adequat, amb un bon nivell
comprensiu que faciliti una comunicació significativa. Això és suficientment
complicat i important com per sumar-hi funcions, les reeducacions en aquests
sentit esdevenen teràpies “educatives” que serveixen per ajudar realment a
l’alumne, ja són una teràpia pròpiament dita i no cal extralimitar-nos en voler
abordar àrees que no ens pertoquen. El psicopedagog en aquest sentit cal que
promogui i afavoreixi els processos d’ensenyament aprenentatge, posant l’emfasi
especial en aquests processos psicològics no en d’altre
Penso que des del centre aquesta
diferenciació es troba molt marcada i present en el seu funcionament, doncs és
el que marca la naturalesa de les relacions que s’estableixen entre les
professionals del centre.
La reeducació
Un dels
conceptes que ha adquirit major pes i que m’ha fet reflexionar més durant la
realització de les pràctiques ha estat el de reeducació.
Sovint molts
pares quan detecten un baix rendiment acadèmic, dificultats en algunes de les àrees
escolars pensen en sol·licitar algun tipus de reforç escolar, concebut com un
tipus de classe particular, el que sempre hem anomenat repàs.
Les
reeducacions però no són un repàs, malgrat segurament en alguna de les sessions
es puguin combinar elements propis d’aquests reforços. Crec que cal dotar
d’importància la tasca que porten a terme els professionals de la
psicopedagogia en aquest sentit i entendre de forma clara aquest concepte.
Les
reeducacions són intervencions psicopedagògiques personalitzades, orientades a
treballar dificultats escolars, amb infants i/o adolescents amb problemes
escolars, trastorns de l’aprenentatge i/o trastorns per manca d’atenció i/o
hiperactivitat i té com a objectiu millorar la relació que té l’infant o
adolescent amb el seu procés d’aprenentatge i la manera que té d’adquirir
coneixements.
Aquí és on
segurament rau la gran diferència entre la reeducació i el repàs, els infants
que reben aquest tipus de suport són aquells que presenten un rendiment en
lectura, càlcul, expressió escrita... substancialment inferior a l’esperat
respecte els companys de la seva edat, prenent com a referència proves
normalitzades, és a dir que presenten dificultats o trastorns de
l’aprenentatge. No aquells que necessiten solament aprofundir en una
assignatura o àrea en concret.
En les
reeducacions s’intenta treballar en l’arrel de les dificultats, incidint en la
recuperació dels aprenentatges ( lectura, escriptura, càlcul, matemàtiques...),
en la planificació i l’organització (agenda, horaris, rutines, apunts...). Es
treballen tècniques d’estudi ( subratllat, resums, esquemes,...). Es potencien
conductes adequades, tals com estar assegut a la cadira, acabar les tasques,
pensar abans de respondre...) i reduir/eliminar les poc adequades (comentaris
fora de lloc, aixecar-se constantment, no seguir instruccions, cridar...)
generalitzant aquestes conductes a tots els àmbits problemàtics.
L’eix
central de tota reeducació és la relació entre el terapeuta i l’infant, basada
en establir un vincle, una comunicació, una interacció que incideixi en la
capacitat d’aprendre de l’infant. Seguint amb Eulàlia torres de Beà “ así como en la escuela el maestro enseña
materias y para el niño que està en condiciones de aprederlas la asimilacion de
nuevos conocimentos aporta indirectament su maduración, la reeducación busca
directamentemadurar funciones, permeabilizar la capacidad de aprender”
Penso que a
banda un element clau en aquesta tasca és el treball de la motivació i de
l’autoestima tan per enfocar els aprenentatges com les dificultats
de motivació i autoconcepte que se’n deriven.
Un element
important a tenir en compte a l’hora de fer una reeducació és l’edat:
Nens/es
abans dels 4 anys: els
problemes motrius necessitaran intervenció professional, en aquest cas
estimulació precoç. Pel que fa als problemes de grafisme podran treballar-se
amb la col·laboració de la família i el suport del/la professional.
Nens/es de 4
a 10 anys: és la millor edat per fer una reeducació amb èxit.
Nens/es de
12 a 16 anys: els
problemes de lecto-escriptura s’abordaran amb la reeducació, sempre i quan no
s’hagi adquirit el nivell necessari. Quan el que es requereix la persona és
reforçar el nivell adquirit, és millor fer reforç escolar.
Un mal
rendiment escolar no sempre suposa fer una reeducació. En cada cas caldrà fer
una exploració i un diagnòstic diferencial, que ens permeti decidir el tipus
d’intervenció que es requereix.
Les
reeducacions no tan sols van enfocades a l’infant i/o adolescent sinó que també
tenen en especial consideració la família i l’escola.
Algunes consideracions per la
reeducació de la dislèxia:
La reeducació no és una recuperació
purament didàctica, cal tenir en compte que la dislèxia afecta a tota la
personalitat i els errors en lectura són bàsicament manifestacions externes
d’uns processos mentals poc estructurats. Seguint a Brueckner i Bond es
proposen una sèrie de principis que s’haurien de tenir en compte en tot el
tractament i reeducació dislèctica:
-Estar basat en un bon diagnòstic,
ja que un diagnòstic complet ens donarà informació sobre la situació general de
l’alumne, l’ambient familiar, el coneixement de les actituds, motivacions,
personalitat, comportaments,...
-Considerar l’aspecte emocional de
l’infant, les reeducacions han de conèixer l’estat emocional de l’infant i
les diferents actituds que pot adoptar ( submissió, resistència, tancament,
desinterès, demanda continua d’ajuda...)
-Cal considerar la influència
familiar, doncs el coneixement de la realitat familiar i el seu entorn
ajudarà al professional a conèixer millor els problemes de l’infant.
-Seleccionar curosament els exercicis
i el material, el
material utilitzat haurà de ser atractiu per despertar el seu interès,
proporcionat en tamany i pes perquè aprengui a manipular-lo fàcilment, de
dificultat graduada a la seva edat i característiques, i adequat als interessos
personals. sostinguts sempre que sigui possible en la utilització de materials
diversos i de recolzaments visuals, manipulatius que ajudin a organitzar i
fixar l’aprenentatge, tenint en compte que els exercicis senzills donen
seguretat i confiança i el motiven a seguir endavant malgrat l’esforç que
suposa.
El joc com a construcció d'aprenentatges
Durant la
realització de les pràctiques, amb converses amb la pedagoga i observacions de
les dinàmiques establertes en les diferents sessions he pogut comprovar en
primera persona la importància del joc en la construcció dels aprenentatges.
A l’inici de
la realització de les pràctiques em vaig centrar molt amb els materials
utilitzats, en els llibres i fitxes expressament dissenyades per a
tractar diferent problemàtiques, veient-les com a un element clau de la
reeducació i com a quelcom programat i predissenyat, un model estandarditza a
seguir.
Més endavant
m’he adonat que aquestes fitxes i programacions configuren un espai molt menys
important que el joc en l’intervenció realitzada per la pedagoga, i si bé poden
ser utilitzades com una guia, en el moment de portar-ho a la pràctica tenen un
pes insignificant respecte el joc.
El joc es
configura com un element indispensable per a fer partícip a l’alumne del seu
propi procés d’aprenentatge, un aprenentatge que va construint poc a poc i
sense que ni tansols s’adoni del que està treballant, fent de les sessions
quelcom divertit i vivencial que ajuda a interioritzar continguts i treballar
l’arrel del problema sense que l’alumne en sigui conscient i pugui activar
qualsevol tipus de defensa o reticència.
Aquest
element m’ha fet reflexionar molt sobre les teories i mòduls d’aprenentatge
treballat durant la carrera. Podent relacionar la praxis amb teories i
autors que hem conegut tals com el constructivisme o vigotski.
Des de la
teoria constructivista, se’ns anunciava la necessitat d’otorgar a l’alumne les
eines que li permetin els seus propis procediments per tal de resoldre una
situació, fent que les seves idees es modifiquin en el procés i permetin que
segueixi aprenent.
Pel
constructivisme el procés d’E-A és concep com a quelcom dinàmic, participatiu i
interactiu que situa a l’alumne a l’eix principal d’aquest procés, de manera
que el coneixement sigui una autèntica construcció seva.
Talment com
passa amb l’alumne a les sessions psicopedagògiques on és l’alumne qui a través
de la seva participació i experiència ( guiada i propiciada pel professional)
construeix el seu aprenentatge.
En relació
al tema que ens ocupa en aquest cas, el Joc, cal recordar la figura de Vigotsi,
qui concebia el joc com un instrument i recurs capaç d’impulsar el
desenvolupament mental de l’infant, facilitant el desenvolupament de les
funcions superiors tals com l’atenció o la memòria.
Per Vigotski
mitjançant el joc, el procés de concentrar l’atenció i recordar es fa de manera
conscient divertida i sense dificultat. Per l’autor el joc és una part
essencial de desenvolupament, ja que amplia de manera continuada la zona del
desenvolupament pròxim a la vegada que contribueix a expressar i regular les
emocions.
En les
sessions de reeducació mitjançant el joc els infants aprenen o amplien
capacitats d’atenció, memòria o creativitat i de forma progressiva van
desenvolupant la seva intel·ligència.
Quan
els infants juguen, generalment no tenen la intenció d’aprendre, sinó
d’experimentar i divertir-se element clau en el procés d’Ensenyament i
aprenentatge. En aquest sentit la tasca del psicopedagog consisteix en afavorir
les condicions i dinàmiques perquè els aprenents creïn nu coneixement o
modifiquin el ja existent.
El blog com a eina de construcció i autoregulació de l’aprenentatge:
Al realitzar
les pràctiques i veure que la segona es tractava d’un blog la meva reacció va
ser de desànim total. Primerament perquè no tinc una bona connexió d’internet a
casa i després pel volum de feina que genera el fet de compartir tota la
informació, redactar-la, buscar continguts, i sobretot la presentació i el
format.
Ara que és el
moment de finalitzar el blog, m’agradaria fer una petita reflexió al respecte,
doncs la meva percepció respecte l’eina ha canviat molt i m’agradaria fer-la
constar a l’apartat de reflexions, per tots els pensaments i aprenentatges que
m’ha generat.
Si un aspecte
té el pràcticum és que el volum de feina és gran i la informació i coneixements
que es mouen també són importants. Sovint m’he trobat perduda, amb la taula
plena de papers i fent llistes per a tot: pel que falta, pel que em deixo, pel que
tinc, pel que he de preguntar...
La veritat és
que el fet d’haver de construir el blog de forma “obligatòria” m’ha ajudat a
posar un ordre a tot el caos que suposen els continguts del pràcticum.
És per aquest
motiu que considero el blog com a una eina de construcció i regulació de
l’aprenentatge, doncs fa reflexionar sobre la informació i el seu contingut de
forma constant i això ajuda a clarificar les idees i a ser conscient del procés
que s’està portant a terme ( autoaprenentatge).
El format blog ajuda a recollir idees,
sintetitzar-les i ordenar-les, destriant allò que realment és important del que
no, organitzant i classificant el coneixement. Això al meu entendre origina una
autoregulació de l’aprenentatge, a la vegada que facilita l’adquisició de nous
coneixements, ja que s’assimilen d’una forma més ordenada, havent-la d’explicar
dues vegades, per a tu i per als lectors del blog .
Per dir-ho
d’alguna manera crea una mena d’efecte mirall, doncs el fet d’haver de
presentar la informació de manera ordenada i concisa de manera externa, implica
el mateix procés però a nivell intern. Un procés que es retroalimenta de forma
constant, on clarificar contingut intern representa una bona exposició dels
mateixos, i aquesta exposició genera a la vegada una reconfiguració interna,
essent en tot moment conscient del propi procés d’aprenentatge.
A banda un
altre avantatge és el feedbak amb els companys, i les interaccions que
afavoreix el format blog. El disposar dels blogs dels companys permet conèixer
les seves pràctiques, poder accedir a enllaços i a informacions útils, així com
aprendre de la seva manera de presentar els continguts. A la vegada que et fa
ser més estricte amb els teus continguts, donat que es tracta d’un format
públic, a l’abast com a mínim de la resta de companys de l’aula.
Per tot això
he volgut dedicar uns paràgrafs a l’espai de reflexions, ja que durant els
diferents anys de carrera s’ha parlat contínuament de l’aprenentatge
significatiu, i un cop acabat aquest blog, penso que no podria trobar un millor
exemple.
El diagnòstic
Una de les
motivacions per a realitzar les pràctiques en un Centre com el que he escollit
era la possibilitat de conèixer el diagnòstic de primera mà, i m’ha servit per
a reafirmar la convicció de la utilitat dels mateixos.
Lluny de la
idea que els diagnòstics poden ser clars etiquetadors de les dificultats
d’aprenentatge, i que es basen amb tests de caràcter numèric i correctiu, els
diagnòstics són de gran valor per a descartar possibles causes i per a
planificar una intervenció molt més ajustada a les característiques de l’infant.
Essent descartadors de diverses patologies des d’un moment inicial
Generalment
les exploracions es basen en les entrevistes als pares i al propi infant, en
tests intel·lectuals i projectius, així com exploracions de lectura, escriptura
i capacitats verbals.
Una de les
coses que he pogut observar és que els test intel·lectuals a banda de
proporcionar dades numèriques i proporcionar-nos informació sobre el
desenvolupament intel·lectual de l’infant , també permeten observar al subjecte
en situacions estàndard, més semblants a la situació escolar que l’exploració
per entrevista lliure. A través dels tests es planteja al nen problemes de
diferents tipus que exploren funcions psíquiques diferents ( diferents vessants
del funcionament intel·lectual) i el desenvolupament de les seves capacitats.
D’aquesta manera es pot observar com els enfoca, i els resol, les seves
actituds i també com reacciona davant l’èxit i el fracàs.
D’aquí la idea
que tant és important el resultat del propi test com el desenvolupament del
mateix, doncs aquest en aporta una gran informació sobre el seu estat
emocional , sobre el caràcter i la personalitat de l’infant, la seva tolerància
a la frustració i a l’ansietat, els tipus de defenses que posa en funcionament
i la seva flexibilitat.
Per aquest
motiu durant les exploracions vaig crear-me una petita eina, una mena de
registre d’annotacions” on a banda de les proves que realitzava anava anotant
les seves reaccions i comportaments.
Per exemple en
el cas de Blau, es van detectar diverses defenses i reticències davant
determinades proves amb frases com “ no
me sale, yo nunca ha hecho esto, yo de eso no se mucho ya lo veras, eso no se
me da muy bien...” O distraccions que no el deixaven concentrar-se amb la
tasca, i que podria considerar-se com un element que també es pot donar a
l’aula, on hi ha més nens i molts més estímuls que en una sessió individual.
La dislèxia:
Durant la realització de la
carpeta de material per realitzar reeducacions per a infants amb el trastorn de
la dislèxia he pogut submergir-me en profunditat en els diferents continguts
d’aquesta dificultats d’aprenentatge, la seva definició, els factors que la
originen, els principals tipus de dislèxia i les seves característiques.
Generalment els infants
dislèctics presenten una simptomatologia semblant i crida l’atenció la seva
dificultat per aprendre a llegir, així com les seves característiques en la
lectura i l’escriptura tals com:
-Inversions: escriure en
“efecte mirall” escriure les lletre invertides horitzontalment o verticals confonent
alguns grafismes amb els seus simètrics ( p/q; b/d;E/3)
-Composició de paraules i
frases: composar paraules i amb les paraules frases,oblidant amb facilitat .
-Omissions, addiccions i
substitucions: afegir lletres a l’escriure o llegir, deixar-se-les o
substituir-les per altres
-Paraules enganxades i partides:
pel que no hi ha una noció del concepte de la paraula, sense que pugui
desenvolupar l’anomenada “ortografia natural”.
-Dificultats per fer síl·labes
i comprendre el que llegeix: dificultats en l’automatització de la lectura
perquè s’estanquen en les síl·labes.
-Faltes d’ortografia: si ja
presenta les dificultats anteriors al dislèctic l’ortografia convencional lli
resulta un gran enigma, essent aquesta una de les característiques que
persisteixen d’adult.
Malgrat tota aquesta
simptomatologia semblant, cada infant dislèctic és molt diferent en quan a
manera de ser, les seves habilitats, interessos i capacitats. Cada infant
presenta un ampli ventall d’organitzacions psicològiques, de gestió de la
ansietat, de mecanismes de defensa, d’estils de relació i de simptomatologia
afegida.
D’aquí la importància d’un bon
diagnòstic i d’un ajustament del tractament a les necessitats de cada
individuo. En el llibre Dislèxia en el
dessarrollo psíquico: su psicodinàmica, l’autora exposa diferents exemples
de casos tractats. I cada infant presenta les seves peculiaritats i la seva
pròpia història de vida que marquen nombroses diferències d’un cas a un altre.
Fins i tot en les proves estandarditzades com el Wisc, els resultats són
extremadament diferents els uns dels altres depenent dels factors psicològics,
com les seves por o els mecanismes de defensa que hagi elaborat per a afrontar
determinades dificultats.
Un dels aspectes que més m’ha
cridat l’atenció ha estat conèixer casos de persones adultes amb dislèxia en el llibre s’exposen 4 casos diferents: un
metge de 40 anys que explica que va acabar els seus estudis sempre amb l’ajuda
del figura d’un lector al que
contractava per que li llegís. O un químic de 40 anys, que no faltava mai a
classe per memoritzar els continguts de forma oral, escrivint petites
anotacions amb signes que havia inventat i que únicament entenia ell.
Durant les pràctiques també he
pogut parlar amb una noia que actualment estudia batxillerat i que va ser
diagnosticada de dislèxia des de primària. La qual afirmava que cada nou curs
suposa un nou esforç, que no acaba de ser conscient de com s’ho ha fet per
arribar fins aquí però que posa molta dedicació i moltes hores, essent
conscient que necessita més temps que la majoria, però que el seu cervell
funciona a mil revolucions.
Són casos sorprenents que ajuden
a comprendre millor tota la teoria i les dificultats en les que s’afronten les
persones que pateixen aquest trastorn.
Una de les coses que he valorat
com a molt important, és la manera com cada persona ha afrontat la dificultat
com a un component essencial per a que la seva vida quotidiana es desenvolupi
amb la major “normalitat” possible.
Reflexio final
Des de l’inici del blog he anat
repetint la motivació que em generava poder realitzar les pràctiques en un
centre psicopedagògic, ja que és una opció que contemplo a nivell professional,
i que per manca de formació i inseguretat mai m’he atrevit a tirar endavant.
Per tant aquestes pràctiques per a mi
han suposat una experiència molt positiva perquè han estat una forma de tenir
contacte amb aquest àmbit, en el qual m’hagués estat molt difícil accedir de
forma tant directa i amb “cinturó de seguretat” sinó fos a partir de l’àmbit laboral,
on em manca molta experiència.
Com he anat exposant al llarg de les
diferents reflexions d’aquest apartat són molts els factors que m’ha sorprès i
que incorporo a nivell personal:
-La distribució de casos, tasques i
rols professionals que hi ha establerts al centre, on ningú sobrepassa les
seves funcions, com venim repetint al llarg del pràcticum, malgrat en els casos on cal un abordatge
terapèutic i pedagògic a la vegada, ambdues professionals treballen de forma
conjunta i paral·lela amb una coordinació exemplar i amb gran respecte
professional.
-La intervenció dissenyada per i a
través del joc, com a una forma de motivació però sobretot com una manera de
situar l’alumne com a eix de l’aprenetatge que construeix el seu propi procés a
partir dels coneixements i experiències pròpies que anirà modulant, canviant i
sumant tot seguint el seu ritme. Una visió molt constructivista del
desenvolupament, que s’aparta de l’enfocament de tipus més clínic al que sovint
se li atribueix a les funcions diagnòstiques, fins i tot per part de la
psicòloga que a banda es professora d’infantil.
-El blog com a eina per a la
construcció de l’autoaprenetatge i com a un clar exemple de l’aprenetatge
significatiu que tants esment s’ha fet al llarg de la carrera.
Més de cara a les pràctiques que he
realitzat, aquestes pràctiques m’han donat la possibilitat de realitzar un
diagnòstic psicopedagògic de forma acompanyada, coneixent poc a poc les petites
peculiaritats de cada test i de la seva interpretació. Així com conèixer en profunditat
una dificultat d’aprenentatge concreta, i força quotidiana, poden elaborar i
reflexionar sobre el material per a la seva reeducació, coneixent testimonis de
primera mà i gran quantitat de bibliografia que em serà molt útil.
A nivell d’objectius, per mi era clau:
En quant al Diagnòstic
-Aprendre a realitzar un diagnòstic
psicopedagògic.
-Conèixer les estratègies, eines i
instruments diagnòstics.
-Aprendre a recollir informació útil i
saber destriar-la
-Saber mantenir i construir un bon
clima de treball .
-Atendre i adequar-se a les
necessitats dels usuaris
-Aprendre a planificar una intervenció
ajustada a les característiques i necessitats del subjecte
-Dotar de caràcter científic el recull
i elaboració de la informació obtinguda.
Pel que fa a la carpeta del material:
-Elaborar material propi i pel centre
adreçats a les reeducacions en dislèxia
-Adquirir coneixements específics
sobre les característiques, comportaments i peculiaritats dels alumnes
dislèctics
-Elaborar un inventari del material
existent al centre
-Dissenyar, elaborar i desenvolupar
recursos i eines per a l’acció reeducativa enfocats a la dislèxia.
Penso que un cop, quasi finalitzades
aquestes pràctiques he pogut assolir els objectius plantejats a banda que a
nivell personal m’emporto l’experiència adquirida en el maneig de les diferents
eines, tot i que encara me’n manca moltíssima. Així com l’adquisició de
competències professionals que em seran molt útils per a la meva feina actual.
Malgrat tot també m’he trobat amb
diverses dificultats i crec que aquest és un espai adequat per a poder fer
autocrítica.
Les primeres dificultats ja van
aparèixer al propi disseny de les pràctiques. En un principi amb les meves
tutores de centre enfocàvem aquest disseny i intervenció en un cas del centre,
del qual vam obtenir el consentiment tant dels progenitors com la motivació de
l’infant. Malgrat tot, seguint les indicacions de la UOC, la intervenció no es
podia focalitzar en un únic cas, així que en reunió vam contemplar la
possibilitat de poder afegir a aquest procés diagnòstic la opció de poder
elaborar una carpeta amb material per la reeducació. Donada la manca d’usuaris,
que tan per consentiments com per horaris es feia difícil disposar.
D’aquesta primera dificultat, doncs,
es desprenen dues reflexions, la primera les limitacions que comporta l’elecció
d’un centre privat de pràctiques, doncs els rols, la intervenció, l’accés als
usuaris es veuen ressentits pel caràcter privat, per a la gestió econòmica i
confidencialitat que se’n desprèn. Pel que recomanaria als futurs alumnes de
pràctiques que escollissin un centre de caràcter públic
La segona, i amb una total
autocrítica, que la carpeta de material sempre ha configurat per a mi una
segona opció, i crec que els resultats se n’han trobat plenament ressentits.
Pel que fa més específicament al
projecte de diagnòstic, les principals dificultats amb les que m’he trobat han
estat l’incompliment de la temporalitat marcada i la no possibilitat de
recollir informació del context educatiu, fet que m’ha fet tenir la sensació
que l’informe em queda coix, i que no estava destinant prou temps a la part més
fonamental del diagnòstic, l’informe, el qual encara em trobo elaborant
actualment.
Aquestes dificultats han vingut
donades a agents externs, com la decisió de la professora de l’infant i els
horaris del subjecte. Però penso que són elements que jo hauria d’haver
contemplat amb anterioritat. A banda crec que a nivell personal he tingut dificultats
derivades de la fluïdesa i la necessitat de familiaritzar-me amb els test i les
proves, segurament allargant excessivament la primera fase de recollida
d’informació, potser per una mica de por o impressió de la responsabilitat del
que estava fent.
El temps destinat al diagnòstic m’ha
fet treure’n de la carpeta de material, la qual penso que m’ha quedat una mica
coixa, doncs hi volia invertir més esforços i afegir més recursos.
Aquesta opció s’ha vist modificada al
llarg del pràcticum infinitat de vegades, primerament estava pensada per la
lectoescriptura, després a la dislèxia en concret, a posteriori calia definir
el grup d’edat... I en moltes ocasions m’he vist saturada.
He comptat amb el suport incondicional
de la tutora, la qual m’animava i m’ajudava a tirar endavant, considerant que
el que estava portant a terme, era molt i ho estava enfocant bé...
Però les
meves sensacions distaven molt de la seva opinió, doncs jo a diferència d’ella
vivia la data d’entrega de forma constant.
Un handicap que veig en aquesta
carpeta és una mica el caràcter general i la impossibilitat d’haver-la pogut
avaluar, podent aplicar el material a algun infant del centre. Però les
característiques del centre, les temporalitats del pràcticum, conjuntament amb
el volum de feina que suposa realitzar dos subprojectes a la vegada, crec que
han estat factors detonants per què això hagi esdevingut així.
Un altre aspecte que m’agradaria
comentar com a dificultat és que en ocasions m’ha estat complicat separar un
subprojecte de l’altre, i en moltes de les activitats dissenyades pensava en
Blau coma receptor de l’activitat, quan en realitat no era així.
Malgrat tot d’aquestes pràctiques m’emporto
una bona experiència
Per acabar m’agradaria afegir una idea
que considero molt important, la dificultat de realitzar un bon diagnòstic i
plantejar un treball reeducatiu al respecte, doncs crec que és vital disposar
d’una bona base tan a nivell de desenvolupament dels infants com en referència
als diferents trastorns existents i els trets distintius de cadascun d’ells.
Una tasca que requereix d’una gran
experiència, sobretot a nivell pràctic, perquè com he exposat ja anteriorment, cap
dificultat i simptomatologia és igual perquè cada infant és un món en sí
mateix.
Element que ens condueix de manera
directa a la formació permanent i continuada. M’agradaria destacar que ambdues
professionals participen en multiplicitat de cursos i formacions, i a banda
formen part d’un petit grup que van crear on discuteixen sobre diverses
temàtiques de l’àmbit, analitzen dinàmiques, formació i noves tendències, grups
d’experts de determinats testos i la seva interpretació.
Des d’aquestes pràctiques em plantejo
poder dedicar un any sabàtic, doncs crec que me’l mereixo, però començar una
formació específica tan aviat com em senti preparada. Una de les experiències
que m’ha agradat molt ha estat les teories del desenvolupament neuromotriu i no
descarto poder-hi participar properament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada