En acabar el pràcticum 1, i ja tenint en ment
el pràcticum 2, on volia realitzar un diagnòstic psicopedagògic i material per
la lectorscriptrura, em vaig assabentar de l'existència d'un curs per a
professorat, que proporcionava eines i materials per a avaluar el
desenvolupament neuromotriu i estimular-lo a través d'un programa d'exercicis.
Vaig pensar que m'aniria bé per a elaborar
nous materials per a la lectoescriptura, ja que connectava exercicis motors amb
aprenentatges. Però a l'hora de la veritat això
no va ser exactament així, i el que realment vaig descobrir en aquell
curs, va ser una nova concepció teòrica sobre “el rerefons” de moltes de les
dificultats d'aprenentatge que es diagnostiquen, i que ara m'agradaria
compartir amb vosaltres com una part més del pràcticum, ja que si no hagués
hagut de realitzar aquest projecte segurament no hagués conegut aquesta nova
concepció.
Aquest curs concret en el que vaig participar
era un programa específic per a professors que neix d'una teoria molt més profunda
i extensa elaborada per “ The Institute for Neuro-Physiological Psychology (
INPP)”
Des d'aquest institut, després de realitzar
diverses investigacions, es sosté la teoria de l'estreta relació que existeix
entre la integració dels reflexes primitius i l'èxit en els aprenentatges,
considerant que un bon control de l'equilibri, una bona coordinació corporal,
un bon funcionament oculomotriu..., són la base d'un bon aprenentatge.
Es considera que el moviment és el primer
llenguatge del nen, doncs a través d'aquest comença a explorar el món i a
adquirir el control sobre el seu propi cos. El nivell més avançat del moviment
és la capacitat de quedar-se completament quiet ( Rowe, N 1995), i fins que el
nen no té el control del moviment i la capacitat d'estar estàtic, tampoc té les
habilitats físiques necessàries per a
aprendre dins de l'aula.
S'aconseguiex un control absolut del cos de
forma progressiva a partir del desenvolupament de diferents sistemes de
l'infant, primerament el sistema motor, seguit dels sentits, equilibri, tacte,
del sistema auditiu i finalment el sistema visual.
El desenvolupament de cadascun d'aquests
sistemes, especialment el motor i els sentits segueixen una seqüència
cronològica estricta, aproximadament igual per a tots els infants
independentment de la seva cultura. Per exemple en el desenvolupament motor es
dóna de forma progressiva un control absolut del cos partint primerament d'un
assoliment del control del cap. O en el sentits, el primer que es desenvolupa
es el de l'equilibri, coma element per a
sentitr-se segur amb la gravetat.
Si ens fixem bé amb els sistemes a
desenvolupar, tots tenen una clara relació amb els aprenentatges. En el cas
auditiu per exemple, una bona discriminació auditiva és necessària per tenir
una pronunciació i articulació clares. Una comprensió auditiva ben enfocada és
essencial per a la concentració i la memòria. O en el cas del sistema visual,
no únicament entesa com la capacitat visual sinó com a quelcom més, on una mala
percepció de la profunditat, la manca de moviments de seguiment visual
regulars, pot dificultar el seguiment de les paraules en una línia quan es
llegeix, o la manca d'habilitat per a enfocar la vista ràpidament des d'una
distància llarga a una de mitja o curta és essencial a l'hora de copiar .
En definitiva i per no allargar-me massa en
les explicacions específiques i donar una explicació segurament molt senzilla
però més planera per a tots. La teoria del desenvolupament neuromotriu en els
aprenentatges, explica la relació estreta que existeix entre aquests conceptes,
i parteix de la premissa que un bon desenvolupament neuromotriu és una la base
per un bon rendiment acadèmic.
Des d'aquest programa, es defensa que molts
problemes d'aprenentatge, tals com dèficits d'atenció, dislèxies , lateralitats
creuades, ... tenen una base física que pot treballar-se a partir del programa
i que si no desapareixen si que es pot incidir en una clara millora dels seus
símptomes.
Per entendre-ho d'alguna manera, el nostre
cos té una sèrie d'estímuls preparats per actuar en determinats moments
cronològics ( el naixament, el gateix, l'exploració d'objectes...) uns estímuls
que si no es desenvolupen en l'odre determinat i en el moment que els toca,
poden quedar-se latents afectant al desenvolupament d'habilitats posteriors, i
això té una incidència directe en l'adquisició d'aprenentatges. En el cas que
dèiem del moviment motor, no podem demanar a un infant que estigui quiet en una
aula, quan no té la capacitat de controlar el seu cos. No podem demanar a un infant
que aprengui escrigui sense faltes, quan potser una disfunció ocular li ho està
impedint.
Clarificar
que el curs que vaig realitzar jo, era un curs per a professors per tal de fer
un treball de prevenció i avaluació des de les escoles, un curs per dir-ho
d'alguna manera, adaptat a unes necessitats concretes i específiques
detectades. La “teràpia” pròpiament dita en infants que presenten dificultats
acadèmiques associades a un pobre desenvolupament neuromotriu són tractades per a professionals experts que han
realitzat una formació més llarga i específica.
Són continguts molt específics i densos en
els quals no volia profunditzar, perquè no tinc el nivell d'aprofundiment en la
matèria per fer-ho, però si que m'agradaria des d'aquest bloc fer una petita
pinzellada a les noves concepcions, que ens poden ser molt útils tan a nivell
formatiu com informatiu.
En aquesta web podreu trobar informació el que porten a terme, i informació molt més concreta sobre determinades dificultats d'aprenetatge. Us invito a que hi feu un cop d'ull, jo ho he trobat quelcom molt innovador
http://www.inpp.es/
http://www.inpp.es/

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada