Context d'intervenció

Una aproximació al centre de pràctiques

El centre de psicologia i pedagogia Àgora, està situat a la ciutat de Tarragona i neix l’any 2004 per la iniciativa de dues professionals de l’àmbit educatiu i psicològic que comparteixen un espai on desenvolupen activitats a nivell diagnòstic i intervenció educativa i terapèutica amb espais independents i  interdependents en funció dels casos.

El centre psicopedagògic se situa dins l’àmbit privat, i per tant els seus usuaris acudeixen per iniciativa i finançament pròpi, o des de la dervivació d'algun servei més específic com per exemple, a través d'una beca de serveis socials.

Àgora pretén ser un espai en el que els infants, adolescents i adults puguin millorar la seva comunicació amb ells mateixos i amb el seu entorn més immediat.

El centre està dividit en diferents àrees implícites amb funcions i finalitats clarament diferenciades.

D’aquesta manera trobem una primera àrea diagnòstica tan a nivell psicològic com pedagògic. La primera pretén  detectar les causes que produeixen un determinat trastorn, per tal de poder previndre’l i intervenir-hi. La segona, amb la finalitat de detectar les causes que interfereixen els aprenentatges i poder proposar un pla d’actuació per superar els dèficits i bloquejos.

D’aquesta primera àrea diagnòstica es deriven dues àrees d’intervenció:
Àrea dels aprenentatges: totalment educativa amb la finalitat de promoure, afavorir i millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge a partir de tècniques d’estudi, reeducació, alfabetització, exercicis de concentració... en casos de fracàs escolar, problemes de lateralitat, de dislèxia, d’hiperactivitat i atenció.... per citar alguns exemples.
Àrea terapèutica i de creixement personal: de caire totalment psicològic, més associada a la persona com a ésser individual que necessita  orientació o bé tractament per algun tipus de dificultat a nivell psicològic, emocional o adaptatiu que influeix en el seu benestar personal o en les situacions quotidianes de la seva vida, una àrea més relacionada a trastorns concrets, a períodes d’ansietats, crisis, bloquejos i/o angoixes, a les dificultats de relació amb els altres... per citar-ne alguns exemples.

Destinataris del servei i temporalitat


Àgora no té un perfil específic d’usuaris així com tampoc una temporalitat fixa.
Atent tan a infants, com a adolescents com a adults, que sol·liciten els seus serveis tan per iniciativa pròpia com derivats d’un altre agent com pot ser l’escola, els serveis socials... Amb l’indicador comú que arran de l’aparició d’alguna dificultat o fruit d’un anàlisi personal acudeixen al servei en busca de respostes.

Com dèiem tampoc es pot establir una temporalitat, doncs la durada del servei serà la que precisi cada usuari, i al tractar-se d’una entitat privada la que els mateixos usuaris estiguin disposats a seguir.

Organigrama del servei


El centre àgora el conformen dues professionals:
Una Psicòloga, que a banda també és mestra i pedagoga, que realitza el diagnòstic psicològic i gestiona l’àrea terapèutica i de creixement personal

I una pedagoga , que també és educadora social, que desenvolupa el diagnòstic pedagògic i gestiona l’àrea dels aprenetatges

Les dues professionals actuen de forma independent amb cadascun dels seus usuaris a partir de les diferents àrees d’intervenció que explicitàvem anteriorment, àrea dels aprenentatges i àrea terapèutica i de creixement personal.

Malgrat tot moltes de les dificultats que apareixen en l’àrea del diagnòstic pedagògic tenen la seva base en l’àrea psicològica, i a l’inversa, alguns trastorns psicològics deriven en dificultats a nivell acadèmic.

És en aquests casos quan les dues professionals estableixen contacte i treballen els casos de forma conjunta cadascuna dins el seu àmbit d’intervenció, realitzant reunions de coordinació per a valorar la tasca que s’està portant a terme, realitzar el seguiment de l’evolució d’aquests casos concrets, i determinar si cal propostes de millora en el procés.

A banda cal destacar que, en els casos en els que sigui necessari també  s’estableixen  entrevistes amb la pròpia família i coordinacions, amb agents i serveis externs, tals com CSMIJ, EAP, Escola, activitats extraescolars...

Figura del psicopedagog

Missió:

Diagnosticar les causes que interfereixen en els aprenentatges i proposar, dissenyar i implementar plans d’actuació individualitzats respecte els usuaris que acudeixen al centre, ja siguin infants adolescents o adults. D’acord amb l’exploració prèvia realitzada, les hipòtesis de treball elaborades i el domini de l’atenció rehabilitadora específica per a l’usuari, mitjançant tècniques i materials adequats a la especificitat de les dificultats detectades per tal de dotar a l’usuari de tècniques i estratègies que l’ajudin a superar els dèficits i bloquejos que presenta per a ser un membre actiu de la societat tant a nivell acadèmic com personal.

Finalitats:

  • Conèixer l'infant/ adolescent i la seva família, així com la demanda específica que ha motivat la derivació
  • Diagnosticar les causes que interfereixen en els aprenentatges
  • Proposar, dissenyar i implementar plans d’actuació, específics per les necessitats detectades.
  • Coordinar el procés d’avaluació psicopedagògica així com la intervenció planificada amb els professionals del centre
  • Avaluar la idoneïtat de les propostes dissenyades
  • Assessorar i coordinar-se als diferents professionals que intervenen amb l'usuari.
  • Dotar a l’usuari de tècniques i estratègies de prevenció que l’ajudin a superar els dèficits i bloquejos que presenta.

Tasques i/o activitats:

  • Porta a terme entrevistes amb la família per tal d’obtenir informació sobre antecedents, recollir les seves percepcions, conèixer les dinàmiques establertes... així com proporcionar orientacions a les mateixes.
  • Porta a terme entrevistes individuals amb l'infant/ adolescent/adult, per tal de recollir infromació relativa a les seves motivacions, expectatives, preocupacions, afinitats...i així poder donar un tractament individualitzat i que permeti valorar el grau d'idoneïtat i ajustament de les estratègies pensades.
  • Realitza l’exploració psicopedagògica a través de la observació, dinàmiques relacionals, testos psicopedagògics, depenent de l’edat i tipologia de les necessitats que es presenten (tests d’intel·ligència, escales aptitudinals i de comportament, testos      projectiu).- Crea i genera hipòtesis de treball per a elaborar una intervenció psicopedagògica adequada a la demanda i necessitats observades- Realitza una intervenció psicopedagògica destinada a millorar i superar les dificultats en els processos d’E-A dels usuaris d’acord amb la utilització de tècniques i materials ajustats (tècniques d’estudi, reeducació, exercicis, ...)
  • Realitza el Seguiment del desenvolupament i evolució  de l’usuari
  • Es coordina, en els casos en els que sigui necessari, amb l'altra professional del centre, amb la intenció de recollir percepcions, dinàmiques estratègies i valorar la evolució de l'usuari i/ la modificació o establiment d'estratègies determinades - Es coordina amb els diferents  agents de la comunitat educativa, mitjançant reunions de coordinació on es traspassa informació respecte a les diferents percepcions i estratègies utilitzades en cadascun d'ells i expectatives vers l'infant

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada