Una aproximació al centre de pràctiques
El centre de psicologia i pedagogia Àgora, està situat
a la ciutat de Tarragona i neix l’any 2004 per la iniciativa de dues
professionals de l’àmbit educatiu i psicològic que comparteixen un espai on
desenvolupen activitats a nivell diagnòstic i intervenció educativa i
terapèutica amb espais independents i interdependents en funció dels
casos.
El centre psicopedagògic se situa dins l’àmbit
privat, i per tant els seus usuaris acudeixen per iniciativa i
finançament pròpi, o des de la dervivació d'algun servei més específic com per
exemple, a través d'una beca de serveis socials.
Àgora pretén ser un espai en el que els
infants, adolescents i adults puguin millorar la seva comunicació amb ells
mateixos i amb el seu entorn més immediat.
El centre està dividit en diferents àrees implícites
amb funcions i finalitats clarament diferenciades.
D’aquesta manera trobem una primera àrea
diagnòstica tan a nivell psicològic com pedagògic. La primera
pretén detectar les causes que produeixen un determinat trastorn,
per tal de poder previndre’l i intervenir-hi. La segona, amb la finalitat de
detectar les causes que interfereixen els aprenentatges i poder proposar un pla
d’actuació per superar els dèficits i bloquejos.
D’aquesta primera àrea diagnòstica es deriven dues
àrees d’intervenció:
- Àrea dels aprenentatges: totalment
educativa amb la finalitat de promoure, afavorir i millorar els processos
d’ensenyament i aprenentatge a partir de tècniques d’estudi, reeducació,
alfabetització, exercicis de concentració... en casos de fracàs escolar,
problemes de lateralitat, de dislèxia, d’hiperactivitat i atenció.... per citar
alguns exemples.
- Àrea terapèutica i de creixement personal:
de caire totalment psicològic, més associada a la persona com a ésser
individual que necessita orientació o bé tractament per algun tipus
de dificultat a nivell psicològic, emocional o adaptatiu que influeix en el seu
benestar personal o en les situacions quotidianes de la seva vida, una àrea més
relacionada a trastorns concrets, a períodes d’ansietats, crisis, bloquejos
i/o angoixes, a les dificultats de relació amb els altres... per citar-ne
alguns exemples.
Destinataris del servei i temporalitat
Àgora no té un perfil específic d’usuaris així com tampoc una temporalitat
fixa.
Atent tan a infants, com a adolescents com a adults, que sol·liciten els
seus serveis tan per iniciativa pròpia com derivats d’un altre agent com pot
ser l’escola, els serveis socials... Amb l’indicador comú que arran de
l’aparició d’alguna dificultat o fruit d’un anàlisi personal acudeixen al
servei en busca de respostes.
Com dèiem tampoc es pot establir una temporalitat, doncs la durada del
servei serà la que precisi cada usuari, i al tractar-se d’una entitat privada
la que els mateixos usuaris estiguin disposats a seguir.
Organigrama del servei
El centre àgora el conformen dues professionals:
Una Psicòloga, que a banda també és mestra i pedagoga, que realitza el
diagnòstic psicològic i gestiona l’àrea terapèutica i de creixement personal
I una pedagoga , que també és educadora social, que desenvolupa el
diagnòstic pedagògic i gestiona l’àrea dels aprenetatges
Les dues professionals actuen de forma independent amb cadascun dels seus
usuaris a partir de les diferents àrees d’intervenció que explicitàvem
anteriorment, àrea dels aprenentatges i àrea terapèutica i de creixement
personal.
Malgrat tot moltes de les dificultats que apareixen en l’àrea del
diagnòstic pedagògic tenen la seva base en l’àrea psicològica, i a l’inversa,
alguns trastorns psicològics deriven en dificultats a nivell acadèmic.
És en aquests casos quan les dues professionals estableixen contacte i
treballen els casos de forma conjunta cadascuna dins el seu àmbit
d’intervenció, realitzant reunions de coordinació per a valorar la tasca que
s’està portant a terme, realitzar el seguiment de l’evolució d’aquests casos
concrets, i determinar si cal propostes de millora en el procés.
A banda cal destacar que, en els casos en els que sigui necessari
també s’estableixen entrevistes amb la pròpia família i
coordinacions, amb agents i serveis externs, tals com CSMIJ, EAP, Escola,
activitats extraescolars...
Figura del psicopedagog
Missió:
Diagnosticar les causes que interfereixen en els
aprenentatges i proposar, dissenyar i implementar plans d’actuació
individualitzats respecte els usuaris que acudeixen al centre, ja siguin
infants adolescents o adults. D’acord amb l’exploració prèvia realitzada, les
hipòtesis de treball elaborades i el domini de l’atenció rehabilitadora específica
per a l’usuari, mitjançant tècniques i materials adequats a la especificitat de
les dificultats detectades per tal de dotar a l’usuari de tècniques i
estratègies que l’ajudin a superar els dèficits i bloquejos que presenta per a
ser un membre actiu de la societat tant a nivell acadèmic com personal.
Finalitats:
- Conèixer l'infant/ adolescent i la seva família, així com la demanda
específica que ha motivat la derivació
- Diagnosticar les causes que interfereixen en els aprenentatges
- Proposar, dissenyar i implementar plans d’actuació, específics per les
necessitats detectades.
- Coordinar el procés d’avaluació psicopedagògica així com la
intervenció planificada amb els professionals del centre
- Avaluar la idoneïtat de les propostes dissenyades
- Assessorar i coordinar-se als diferents professionals que intervenen
amb l'usuari.
- Dotar a l’usuari de tècniques i estratègies de prevenció que l’ajudin
a superar els dèficits i bloquejos que presenta.
Tasques i/o activitats:
- Porta a terme entrevistes amb la família per tal d’obtenir informació
sobre antecedents, recollir les seves percepcions, conèixer les dinàmiques
establertes... així com proporcionar orientacions a les mateixes.
- Porta a terme entrevistes individuals amb l'infant/ adolescent/adult,
per tal de recollir infromació relativa a les seves motivacions,
expectatives, preocupacions, afinitats...i així poder donar un tractament
individualitzat i que permeti valorar el grau d'idoneïtat i ajustament de
les estratègies pensades.
- Realitza l’exploració psicopedagògica a través de la observació,
dinàmiques relacionals, testos psicopedagògics, depenent de l’edat i
tipologia de les necessitats que es presenten (tests d’intel·ligència,
escales aptitudinals i de comportament, testos projectiu).-
Crea i genera hipòtesis de treball per a elaborar una intervenció
psicopedagògica adequada a la demanda i necessitats observades- Realitza
una intervenció psicopedagògica destinada a millorar i superar les
dificultats en els processos d’E-A dels usuaris d’acord amb la utilització
de tècniques i materials ajustats (tècniques d’estudi, reeducació,
exercicis, ...)
- Realitza el Seguiment del desenvolupament i evolució de l’usuari
- Es coordina, en els casos en els que sigui necessari, amb l'altra professional
del centre, amb la intenció de recollir percepcions, dinàmiques
estratègies i valorar la evolució de l'usuari i/ la modificació o
establiment d'estratègies determinades - Es coordina amb els
diferents agents de la comunitat educativa, mitjançant reunions de
coordinació on es traspassa informació respecte a les diferents
percepcions i estratègies utilitzades en cadascun d'ells i expectatives
vers l'infant
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada