La intervenció que es realitzarà
durant el pràcticum II es troba enfocada en dos àmbits fonamentals, que
configuraran dues parts separades de la intervenció.
1. Diagnòstic
psicopedagògic (
informe psicopedagògic i proposta d’intervenció)
Aquesta
primera part de les pràctiques consisteix en elaborar un diagnòstic
psicopedagògic a un infant de 8-9 anys que acudeix al centre de pràctiques. El
diagnòstic es realitzarà a través de diferents tècniques i instruments
d’exploració i anàlisi ( l’observació, l’entrevista, test psicomètrics...) amb
la finalitat d’elaborar un informe psicopedagògic, on constaran les
intervencions realitzades, la informació recollida, els instruments utilitzats
i els resultats obtinguts, a mode de síntesi, per tal de poder planificar una
intervenció ajustada a les característiques i necessitats del noi, i si cal
portar-la a terme, si més no una part.
2. Disseny
i elaboració de material per al treball de les dificultats en la
lectoescriptura a nivell de centre
Aquesta segona part de la
proposta d’intervenció consisteix en realitzar un inventari del material
existent al centre i la creació d’una carpeta de material nou i revisat per
treballar dins l’àmbit de la reeducació psicopedagògica en els aspectes de la
lectoescriptura.
Aquesta intervenció educativa tindrà
la finalitat principal d’elaborar, dissenyar i desenvolupar recursos i eines
(en qualsevol format: paper, materials lúdics, recull de recursos TIC) que donin suport a les accions educatives i
sobretot reeducactives que es porten a terme en el context de centre i en
l’àmbit de la lectoescriptura.
Anunciar
que paral·lelament a aquestes pràctiques al centre, està programat la
realització d’un curs d’avaluació del desenvolupament neuromotriu per a
l’aprenentatge, per treballar la relació existent entre els reflexes primaris i
l’adquisició i desenvolupament de la lectoescriptura, amb la possibilitat que
esdevingui una bona eina per a millorar i ampliar el material existent prenent
en consideració aquesta perspectiva.
Aquesta intervenció està pensada
a nivell de centre, i concretament en l’àrea pedagògica, per tant afectarà
directament a la psicopedagoga i als seus usuaris, poden utilitzar el material
elaborat.
RAONS DE LA TRIA
Els motius que m’han portat a escollir
aquesta temàtica són diferents per ambdues parts del projecte.
Pel que fa a la realització de l’informe psicopedagogic, està
estretament enfocada ja en la elecció del centre de pràctiques. Vaig estudiar
pedagogia i la meva vida laboral s’ha
encaminat sempre cap al sector dels serveis socials i comunitaris. Quan vaig
decidir-me a estudiar psicopedagogia va ser principalment per abordar la part
més psicològica i de diagnosi per a l’atenció directe en els infants, per a
mi formar part d’un gabinet
psicopedagògic o d’un EAP sempre ha estat una sortida professional que he
valorat positivament, però per la qual es fa difícil dotar-se de l’experiència
professional adequada per portar-la a terme.
Penso
que sovint, fa por parlar de diagnòstic, i s’entén com a una etiqueta més que
l’alumne càrrega en la seva motxilla. Malgrat tot penso que en determinats
casos són necessaris, sobretot tenint en compte el canvi de concepció del
diagnòstic psicopedagògic, que comentàvem anteriorment, on deixa de centrar-se
en el subjecte i analitza també les interaccions amb el seu context.
Seguint
amb aquesta idea d’etiqueta, sovint els tests i els instruments psicomètrics
només s’anomenen en les diferents assignatures, i no s’especifica com
utilitzar-los i interpretar-los, element que dificulta molt la seva possible
aplicació, tan per la disponibilitat del test, com de subjecte, i la manca
d’acompanyament i guia d’un expert. Penso que puc aprofitar aquestes pràctiques
per aprofundir i conèixer de primera mà aquestes tècniques i com elaborar un
informe psicopedagògic, que per altra banda configura una competència
professional de la carrera de psicopedagogia.
Un
element que per altra banda també em serà molt útil en la meva feina, on
treballo com a pedagoga fent la valoració sociofamiliar dels infants residents
al centre d’acollida, i sovint penso que em manquen estratègies de cara a la
valoració de les competències dels infants, en aquest sentit.
Pel que fa a l’elaboració del material de la lectoescriptura aquest
es troba lligat a el meu interès però també amb les necessitats i possibilitats
del centre de pràctiques.
En un primer moment es pensava en
realitzar la intervenció amb un sol subjecte, realitzar el diagnòstic, dissenyar
i planificar una intervenció i portar-la a terme, però vam veure que si teníem
en compte les indicacions exposades al pràcticum, aquesta opció no era
possible. Al tractar-se d’un centre privat era molt difícil poder atendre a més
nens, doncs les sessions són individuals i ens trobàvem dificultats a nivell de
permisos dels progenitors, i sobretot d’horaris relatius als propis, els quals
ja tenen una agenda molt plena, per destinar més hores al centre, sense perdre
les seves sessions amb la psicòloga i la pedagoga.
Per aquest motiu i valorant les
característiques del centre es va pensar en poder elaborar una carpeta de
material per al treball de la lectoescriptura, que ajudaria a actualitzar i
revisar el material existent. Doncs l’àmbit de la lectoescriptura, conjuntament
amb dèficits d’atenció són les dificultats més treballades al centre, i pel que
hem anat veient també en l’àmbit de la intervenció psicopedagogia en general.
Per tant aquesta tasca serà útil pel
centre, que disposarà de material nou elaborat i també per mi, que m’ajudarà a
abordar unes dificultats concretes i poder pensar activitats reeducatives al
respecte, concretant més l’àmbit d’intervenció i adquirint coneixements
específics dins el gran ventall de possibilitats que té l’àmbit.
FASES DE LA INTERVENCIÓ
A)
Diagnòstic
psicopedagògic d’un infant
La realització d’aquesta primera part
de les pràctiques i la posterior elaboració de l’informe psicopedagògic,
passarà per diferent fases:
FASE
I: Coneixença del noi, la família i planificació del treball
|
Objectius: Conèixer a l’infant i a la seva família. Explicar
el projecte. Aconseguir el consentiment. Pactar la planificació i establir
els horaris. Planificar el diagnòstic.
Destinataris: Infant i família i psicopedagoga
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
-Primera trobada familia: Explicació del projecte,
concepte informe psicopedagògic, aspectes organitzatius, expectatives i
motivació.
- Reunió amb la psicopedagoga: definició del
projecte, temporalitat i motiacions
|
INSTRUMENTS
I7O TÈCNIQUES
|
-Entrevista semi-estructurada
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
-Avaluació inicial, motivació
i expectatives, registre, recull d’anotacions
|
FASE
II: Recollida d’informació
|
Objectius: -Recollir informació existent al centre de
pràctiques referent a l’alumne
-Recollir informació del context i el propi alumne.
Valorar a nivell pedagògic l’alumne.
Destinataris: Infant, pares, escola, centre psicopedagògic
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
Anamnesi als pares i al noi
Reunió amb l’escola Recollir informació relativa a
l’alumne del centre de pràctiques Exploració psicopedagògica
Observació
dinàmica de grup.
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
Entrevista estructurada i
semi estructurada Proves
psicomètriques ( Wisc, T.A.L.E, D-2, Test d’Hermis, DST-J) Observació
( dinàmica de grup) Proves projectives
(dibuix:figura humana, casa)
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Reunió amb psicopedadoga i
psicòloga, Registre
d’annotacions Evolució
de les expectatives i motivació de l’infant ( a partir d’entrevistes i
reunions)
|
FASEIII:
Anàlisi i interpretació dels resultats
|
Objectius: Recopilar
tota la informació obtinguda. Corregir els resultats de les proves
psicomètriques. Analitzar i interpretar els resultats. Formular un primer
buidatge de la informació
Destinataris: --
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
Correcció de les proves realitzades amb l’ajuda de
les plantilles corresponents, elaboració d’un diari d’annotacions on quedi
palès el meu procés i el de l’infant, contrastar els resultats obtinguts amb la
psicopedagoga, búsqueda d’informació complementaria
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
Plantilles
del test, buidatge d’entrevistes, elaboració d’un registre d’annotacions de
l’infant
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Consecució
dels objectius planificats prèviament,
registre d’annotacions, reunió amb la tutora de pràctiques
|
FASE
IV: Elaboració de l’informe psicopedagògic
|
Objectius: Elaborar un buidatge de la informació. Sintetitzar
de forma clara i concisa tota la informació recollida. Contrastar opinions i
resultats. Redactar conclusions. Formar una idea global de l’Infant i el seu
aprenentatge.
Destinataris: infant, pares, centre
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
Anàlisi
del buidatge i redacció dels resultats. Búsqueda d’informació complementària
i estratègies. Elaborar el model de l’informe psicopedagògic.
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
Model informe psicopedagògic
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Consecució
dels objectius planificats prèviament, registre d’annotacions, Concordança
dels resultats obtinguts amb la realitat de l’infant.
Reunió amb
la tutora de pràctiques, entrevista amb els pares.
|
FASE
V: Planificació i disseny de la proposta d’intervenció
|
Objectius: Transmetre el resultat de l’informe
psicopedagògic als pares
Concretitzar conclusions en propostes d’acció. Valorar
i prioritzar objectius i propostes de treball.
Destinataris: infant, pares, centre
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
Realitzar una última trobada amb els progenitors,
acompanyar en la explicació i redacció de l’informe, valorar propostes
d’actuació concreta i possibilitats.
Revisar les propostes de forma conjunta amb la
tutora de pràctiques.
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
Entrevista, recerca i proposta, estratègies i
pautes de treball concretes
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Consecució
dels objectius planificats prèviament, registre d’annotacions, Concordança
dels resultats obtinguts amb la realitat de l’infant. Viabilitat de portar a terme les propostes.
Reunió amb la tutora de pràctiques, entrevista amb els pares.
|
B) Disseny
de material per a lectoescriptura
FASE I: Realització
de l’inventari del material del centre
|
Objectius: Elaborar un inventari del material
existent al centre. Conèixer les principals necessitats del centre vers les
sessions de dificultats en la lectoescriptura
Destinataris: Psiciopedagoga
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
Recerca
del material existent susceptible de ser modernitzat, eliminat o renovat.
Atendre
la demana que pugui realitzar la tutora en aquest sentit
Observació
de les tècniques/ jocs/dinàmiques/ utilitzades en les diferents sessions
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
Registre
de material
Entrevista
amb la tutora
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
Registre
d’annotacions amb les principals necessitats, reunió amb la tutora.
|
FASE
II: Introducció i
aprofundiment en la temàtica
|
Objectius:Conèixer en profunditat
l’aprenentatge de la lectoescriptura. Conèixer el material i les estratègies
dissenyades per l’adquisició i desenvolupament de la lectoescriptura
Destinataris: --
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
Recerca
activa de materials i fonts bibliogràfiques. Aspectes estretament relacionats
amb l’aprenentatge de la lectoescriptura i les seva avaluació
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
Fonts
bibliogràfiques i documentals
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
Reunió
amb la tutora
|
FASE
III: Elaboració
del material nou i confecció de la carpeta.
|
Objectius: Confeccionar un recull de nou
material. Disposar d’un material concret i actualitzat al centre.
Clarificar i ordenar estratègies d’actuació i intervenció
Destinataris: Centre de pràctiques i infants amb
dificultats d’aprenentatge dins aquest àrea.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
Elaborar
les activitats fruit de la informació recollida i els estratègies trobades
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
--
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
Registre
de material
Entrevista
amb la tutora
|
· Ara que ja he començat el pràcticum crec
que hauré de revisar el tema del material de la lectoescriptura, doncs em trobo
que és molt genèric, i potser hauré de concretar en algun trastorn o dificultat
més específica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada