Practicum II

La intervenció que es realitzarà durant el pràcticum II es troba enfocada en dos àmbits fonamentals, que configuraran dues parts separades de la intervenció.

1.   Diagnòstic psicopedagògic ( informe psicopedagògic i proposta d’intervenció)
Aquesta primera part de les pràctiques consisteix en elaborar un diagnòstic psicopedagògic a un infant de 8-9 anys que acudeix al centre de pràctiques. El diagnòstic es realitzarà a través de diferents tècniques i instruments d’exploració i anàlisi ( l’observació, l’entrevista, test psicomètrics...) amb la finalitat d’elaborar un informe psicopedagògic, on constaran les intervencions realitzades, la informació recollida, els instruments utilitzats i els resultats obtinguts, a mode de síntesi, per tal de poder planificar una intervenció ajustada a les característiques i necessitats del noi, i si cal portar-la a terme, si més no una part.

2.   Disseny i elaboració de material per al treball de les dificultats en la lectoescriptura a nivell de centre
Aquesta segona part de la proposta d’intervenció consisteix en realitzar un inventari del material existent al centre i la creació d’una carpeta de material nou i revisat per treballar dins l’àmbit de la reeducació psicopedagògica en els aspectes de la lectoescriptura.
Aquesta intervenció educativa tindrà la finalitat principal d’elaborar, dissenyar i desenvolupar recursos i eines (en qualsevol format: paper, materials lúdics, recull de recursos TIC)  que donin suport a les accions educatives i sobretot reeducactives que es porten a terme en el context de centre i en l’àmbit de la lectoescriptura.

Anunciar que paral·lelament a aquestes pràctiques al centre, està programat la realització d’un curs d’avaluació del desenvolupament neuromotriu per a l’aprenentatge, per treballar la relació existent entre els reflexes primaris i l’adquisició i desenvolupament de la lectoescriptura, amb la possibilitat que esdevingui una bona eina per a millorar i ampliar el material existent prenent en consideració aquesta perspectiva.

Aquesta intervenció està pensada a nivell de centre, i concretament en l’àrea pedagògica, per tant afectarà directament a la psicopedagoga i als seus usuaris, poden utilitzar el material elaborat.

RAONS DE LA TRIA 

Els motius que m’han portat a escollir aquesta temàtica són diferents per ambdues parts del projecte.

Pel que fa a la realització de l’informe psicopedagogic, està estretament enfocada ja en la elecció del centre de pràctiques. Vaig estudiar pedagogia i  la meva vida laboral s’ha encaminat sempre cap al sector dels serveis socials i comunitaris. Quan vaig decidir-me a estudiar psicopedagogia va ser principalment per abordar la part més psicològica i de diagnosi per a l’atenció directe en els infants, per a mi  formar part d’un gabinet psicopedagògic o d’un EAP sempre ha estat una sortida professional que he valorat positivament, però per la qual es fa difícil dotar-se de l’experiència professional adequada per portar-la a terme.

Penso que sovint, fa por parlar de diagnòstic, i s’entén com a una etiqueta més que l’alumne càrrega en la seva motxilla. Malgrat tot penso que en determinats casos són necessaris, sobretot tenint en compte el canvi de concepció del diagnòstic psicopedagògic, que comentàvem anteriorment, on deixa de centrar-se en el subjecte i analitza també les interaccions amb el seu context.

Seguint amb aquesta idea d’etiqueta, sovint els tests i els instruments psicomètrics només s’anomenen en les diferents assignatures, i no s’especifica com utilitzar-los i interpretar-los, element que dificulta molt la seva possible aplicació, tan per la disponibilitat del test, com de subjecte, i la manca d’acompanyament i guia d’un expert. Penso que puc aprofitar aquestes pràctiques per aprofundir i conèixer de primera mà aquestes tècniques i com elaborar un informe psicopedagògic, que per altra banda configura una competència professional de la carrera de psicopedagogia.

Un element que per altra banda també em serà molt útil en la meva feina, on treballo com a pedagoga fent la valoració sociofamiliar dels infants residents al centre d’acollida, i sovint penso que em manquen estratègies de cara a la valoració de les competències dels infants, en aquest sentit.

Pel que fa a l’elaboració del material de la lectoescriptura aquest es troba lligat a el meu interès però també amb les necessitats i possibilitats del centre de pràctiques.

En un primer moment es pensava en realitzar la intervenció amb un sol subjecte, realitzar el diagnòstic, dissenyar i planificar una intervenció i portar-la a terme, però vam veure que si teníem en compte les indicacions exposades al pràcticum, aquesta opció no era possible. Al tractar-se d’un centre privat era molt difícil poder atendre a més nens, doncs les sessions són individuals i ens trobàvem dificultats a nivell de permisos dels progenitors, i sobretot d’horaris relatius als propis, els quals ja tenen una agenda molt plena, per destinar més hores al centre, sense perdre les seves sessions amb la psicòloga i la pedagoga.

Per aquest motiu i valorant les característiques del centre es va pensar en poder elaborar una carpeta de material per al treball de la lectoescriptura, que ajudaria a actualitzar i revisar el material existent. Doncs l’àmbit de la lectoescriptura, conjuntament amb dèficits d’atenció són les dificultats més treballades al centre, i pel que hem anat veient també en l’àmbit de la intervenció psicopedagogia en general.


Per tant aquesta tasca serà útil pel centre, que disposarà de material nou elaborat i també per mi, que m’ajudarà a abordar unes dificultats concretes i poder pensar activitats reeducatives al respecte, concretant més l’àmbit d’intervenció i adquirint coneixements específics dins el gran ventall de possibilitats que té l’àmbit.

FASES DE LA INTERVENCIÓ

A)   Diagnòstic psicopedagògic d’un infant
La realització d’aquesta primera part de les pràctiques i la posterior elaboració de l’informe psicopedagògic, passarà per diferent fases:

FASE I: Coneixença del noi, la família i planificació del treball
Objectius: Conèixer a l’infant i a la seva família. Explicar el projecte. Aconseguir el consentiment. Pactar la planificació i establir els horaris. Planificar el diagnòstic.
Destinataris: Infant i família i psicopedagoga
ACTIVITATS I CONTINGUTS
-Primera trobada familia: Explicació del projecte, concepte informe psicopedagògic, aspectes organitzatius, expectatives i motivació.
- Reunió amb la psicopedagoga: definició del projecte, temporalitat i motiacions
INSTRUMENTS I7O TÈCNIQUES
-Entrevista semi-estructurada
INDICADORS D’AVALUACIÓ
-Avaluació inicial, motivació i expectatives, registre, recull d’anotacions
FASE II: Recollida d’informació
Objectius: -Recollir informació existent al centre de pràctiques referent a l’alumne
-Recollir informació del context i el propi alumne. Valorar a nivell pedagògic l’alumne.
Destinataris: Infant, pares, escola, centre psicopedagògic
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Anamnesi als pares i al noi Reunió amb l’escola Recollir informació relativa a l’alumne del centre de pràctiques Exploració psicopedagògica Observació dinàmica de grup.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Entrevista estructurada i semi estructurada Proves psicomètriques ( Wisc, T.A.L.E, D-2, Test d’Hermis, DST-J) Observació ( dinàmica de grup) Proves projectives (dibuix:figura humana, casa)
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Reunió amb psicopedadoga i psicòloga, Registre d’annotacions Evolució de les expectatives i motivació de l’infant ( a partir d’entrevistes i reunions)
FASEIII: Anàlisi i interpretació dels resultats
Objectius: Recopilar tota la informació obtinguda. Corregir els resultats de les proves psicomètriques. Analitzar i interpretar els resultats. Formular un primer buidatge de la informació
Destinataris: --
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Correcció de les proves realitzades amb l’ajuda de les plantilles corresponents, elaboració d’un diari d’annotacions on quedi palès el meu procés i el de l’infant,  contrastar els resultats obtinguts amb la psicopedagoga, búsqueda d’informació complementaria
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Plantilles del test, buidatge d’entrevistes, elaboració d’un registre d’annotacions de l’infant
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Consecució dels objectius  planificats prèviament, registre d’annotacions, reunió amb la tutora de pràctiques
FASE IV: Elaboració de l’informe psicopedagògic
Objectius: Elaborar un buidatge de la informació. Sintetitzar de forma clara i concisa tota la informació recollida. Contrastar opinions i resultats. Redactar conclusions. Formar una idea global de l’Infant i el seu aprenentatge.
Destinataris: infant, pares, centre
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Anàlisi del buidatge i redacció dels resultats. Búsqueda d’informació complementària i estratègies. Elaborar el model de l’informe psicopedagògic.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Model informe psicopedagògic
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Consecució dels objectius planificats prèviament, registre d’annotacions, Concordança dels resultats obtinguts amb la realitat de l’infant.
Reunió amb la tutora de pràctiques, entrevista amb els pares.
FASE V: Planificació i disseny de la proposta d’intervenció
Objectius: Transmetre el resultat de l’informe psicopedagògic als pares
Concretitzar conclusions en propostes d’acció. Valorar i prioritzar objectius i propostes de treball.
Destinataris: infant, pares, centre
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Realitzar una última trobada amb els progenitors, acompanyar en la explicació i redacció de l’informe, valorar propostes d’actuació concreta i possibilitats.
Revisar les propostes de forma conjunta amb la tutora de pràctiques.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Entrevista, recerca i proposta, estratègies i pautes de treball concretes
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Consecució dels objectius planificats prèviament, registre d’annotacions, Concordança dels resultats obtinguts amb la realitat de l’infant.  Viabilitat de portar a terme les propostes. Reunió amb la tutora de pràctiques, entrevista amb els pares.

B)   Disseny de material per a lectoescriptura
FASE I: Realització de l’inventari del material del centre
Objectius: Elaborar un inventari del material existent al centre. Conèixer les principals necessitats del centre vers les sessions de dificultats en la lectoescriptura
Destinataris: Psiciopedagoga
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Recerca del material existent susceptible de ser modernitzat, eliminat o renovat.
Atendre la demana que pugui realitzar la tutora en aquest sentit
Observació de les tècniques/ jocs/dinàmiques/ utilitzades en les diferents sessions
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Registre de material
Entrevista amb la tutora
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Registre d’annotacions amb les principals necessitats, reunió amb la tutora.
FASE II: Introducció i aprofundiment en la temàtica
Objectius:Conèixer en profunditat l’aprenentatge de la lectoescriptura. Conèixer el material i les estratègies dissenyades per l’adquisició i desenvolupament de la lectoescriptura
Destinataris: --
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Recerca activa de materials i fonts bibliogràfiques. Aspectes estretament relacionats amb l’aprenentatge de la lectoescriptura i les seva avaluació
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Fonts bibliogràfiques i documentals
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Reunió amb la tutora
FASE III: Elaboració del material nou i confecció de la carpeta.
Objectius: Confeccionar un recull de nou material. Disposar d’un material concret i actualitzat al centre. Clarificar i ordenar estratègies d’actuació i intervenció
Destinataris: Centre de pràctiques i infants amb dificultats d’aprenentatge dins aquest àrea.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Elaborar les activitats fruit de la informació recollida i els estratègies trobades
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
--
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Registre de material
Entrevista amb la tutora


·      Ara que ja he començat el pràcticum crec que hauré de revisar el tema del material de la lectoescriptura, doncs em trobo que és molt genèric, i potser hauré de concretar en algun trastorn o dificultat més específica

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada