Una
de les meves grans passions són els contes infantils, els quals des de ja fa
uns anys col·lecciono, llegeixo, classifico i recomano.
Vaig
començar a aficionar-me al món dels contes sobretot per les il·lustracions i
més endavant conte rere conte he descobert el gran poder educatiu que tenen, i
la multiplicitat de situacions en les que els ens poden ser de gran utilitat,
no únicament per un entreteniment.
Per
mi els contes infantils, tenen la capacitat d’explicar situacions, sentiments i
problemàtiques, sovint complicades pels
adults ( que tenim tendència a complicar-nos la vida) d’una manera senzilla, amb paraules reals i de
manera efectiva als infants. Pel que els llibres infantils a vegades ens són
més útils als grans que els petits.
Per
aquest motiu penso que poden ser una eina més per a treballar la dislèxia, i
tot i que podrien configurar de l’apartat materials... he preferit posar-ho en
una entrada nova i donar-li la importància que mereix.
Tot
seguit passo a compartir alguns dels llibres que crec que podrien ser útils en
aquesta temàtica
1. EL CASSÓ DEL GERARD.
Dins
la meva col·lecció, tinc diferents temàtiques, associades sovint als diferents
sentiments i/ o dificultats que treballa. Un dels llibres estrella és El cassó del Gerard.
Tot
i que la síndrome de down no és
comparable amb la dislèxia, si que podem trobar alguna similitud amb el
tractament que es dona a aquesta dificultat.
Al
conte es reflecteix com les dificultats interfereixen de forma significativa en
el desenvolupament de la nostra vida quotidiana, i que aquestes poden ser
veritablement un greu problema que ens faci sentir malament, i que en més d’una
ocasió ens agradaria fins i tot poder desaparèixer.
Gràcies
a l’ajuda de persones comprensives, malgrat no tinguin la vareta màgica de fer desaparèixer
aquella dificultat tant pertorbadora, ens pot donar i ensenyar estratègies per
a fer-la més suportable. Ja que les dificultats són presents i potser ens
acompanyaran sempre, la millor manera de que no siguin tan visibles és aprendre
a conviure amb elles.
En aquest vídeo
el podreu veure:
2. EM COSTA LLEGIR
Donada
aquesta fal·lera pels contes, un cop
vaig definir el treball del pràcticum em vaig posar a buscar bibliografia
associada a la temàtica de la dislèxia, i evidentment vaig obrir una línia paral·lela
de literatura infantil. Pel que vaig trobar el llibre em costa llegir.
Col·lecció: Em vols Conèixer? Autora: Lídia Royo. Ed. Salvatella
(2009)
Aquest és un conte infantil que ens parla de les
dificultats que davant de la lectura presenta la Blanca, una nena a la que li
costa molt llegir; confon les lletres, canvia les síl·labes i substitueix unes paraules per unes altres.
Per tal de superar les seves dificultats la Blanca
juntament amb els seus pares va a la consulta de l’Ariadna, una logopeda que l’ajudarà a superar les seves
dificultats a partir d’unes pautes de treball.
Un conte molt recomanable no tansols per pares i
mestres, sinó pels propis infants. Com un recurs educatiu més de l’aula,
especialment si hi ha algun alumne dislèxic.
3. LES LLETRES I JO
Dins d’aquesta búsqueda en la literatura infantil
també vaig trobar:
Editorial: Sandia
Books (Sandia Publishing SCP)
Autores: Llucià
i Bagüés, Iraida (il·lustradora) i Bailey Garrido, Alicia (logopeda)
Estructura: Una
primera part de conte il·lustrat per nens i una segona d’Orientacions
pedagògiques per pares i educadors que segueixen l’estructura del conte i
exposen a més les vivències que acostumen a tenir els pares
Es tracta d’un conte per entendre què és la dislèxia
explicat a través dels sentiments d’una nena, que per molt que s’esforça, no aprèn
les lletres com els seus altres companys.
En les primeres etapes educatives, les dificultats d’aprenetatge
poden arribar a ser angoixants pels infants que les pateixen i pels pares i els
educadors. Les autores d’aquest conte- la mare d’una nena dislèxica i una
logopeda- volen aportar a través del relat
de les seves vivències i coneixements per ajudar als infants amb dislèxia i a
les seves famílies.
El llibre està editata en format interactiu i en
format paper i inclou àudio per facilitar la lectura dels més petits, està
adreçat tant a nens amb dislèxia com a pares i educadors —logopedes,
psicopedagogs, psicòlegs, mestres…—, i ofereix una guia didàctica sobre com uns
i altres poden afrontar aquest trastorn del llenguatge que es calcula afecta
entre un 5 i un 10% dels nens en edat escolar.





Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada