AGL. ATENCIÓ GLOBAL-LOCAL

El Test es pot aplicar en joves d’entre 12 i 18 anys (
ESO i Batxillerat), el temps d’aplicació és d’aproximadament uns 10 minuts.
Al subjecte se lli demana distribuir l’atenció en dos
nivells d’un estímul visual, ja que es tracta d’una figura gran ( nivell global
d’atenció) formada per unes altres petites ( nivell local d’atenció).
TEST D2

L’atenció selectiva es refereix a la capacitat
d’atendre selectivament a certs aspectes rellevants d’una tasca, mentre
s’ignoren els estímuls irrellevants, i a més fer-ho d’una manera ràpida i
precisa.
Se li presenta
al subjecte 685 estímuls, que estan distribuïts en 14 línies amb 47 estímuls
cadascuna d’elles, el temps per cada línia és de 20 segons.
Els estímuls són caràcters (lletres 'd' o 'p') que venen
amb una o dues petites línies situades individualment o en parella, a la part
superior o inferior de cada lletra.
Al subjecte se li demana revisar atentament,
d’esquerre a dreta, el contingut de cada línia i marcar totes les lletres “d”
que tinguin dies petites ratlletes ( ja siguin a dalt o baix de la lletra).
Aquests dos tests no es va aplicar
al subjecte perquè no entrava dins els barems de l’edat.
MAI. TEST DE MEMÒRIA AUDITIVA IMMEDIATA

El Test MAI
pot aplicar-se de manera individual o col·lectiva a infants des de 8 a 13 anys,
en un temps aproximats d’uns 45 minuts.
El MAI
avalua tres aspectes:
1-Memòria Lògica:
On es
llegeixen al nen dos paràgrafs que expliquen una història breu. Després ha de
reproduir per escrit el que recordi.
2-Memòria Numèrica:
Proba
idèntica al subtests de Dígits del WISC-IV. On es van presentant al nen de
forma oral deu sèries de dígits per que els escrigui en l’odre en el que se li
han dit, i unes altres 10 que es va escrivint a l’ordre invers a l’escoltat.
Les series directes van de 4 a 8 dígits ( ordre directe) i de 3 a 7 ( ordre
invers).
3-Memòria Associativa:
A la primera part d’aquesta proba es llegeix al
subjecte deu parells de paraules. Posteriorment se li van presentant de forma
oral una de les paraules de cada parella i l’infant ha de reproduir per escrit
la paraula amb la que formava parella.
A la segona part es tornen a llegir les mateixes
parelles de paraules, però canviant l’ordre de les 10 parelles. La reproducció
per escrit ha de realitzar-se com a la primera part.
El manual de la proba inclou barems per cursos
escolares i per edat (de 8 a 13 anys) a partir dels que es converteixen les
puntuacions directes obtingudes per centils.
TEST DE STROOP
El Test d’Stroop, tambié denominat Test de Colors i
paraules és un test neuropsicològic que pot utilitzar-se per avaluar la capacitat
del subjecte per controlar l’atenció.
El test d’Stroop consta de tres subproves, presentats
per tres fulles diferents:
1- Lectura de paraules (Stroop-P):
Aquesta primera subprova consisteix en la lectura d’una
llista de paraules formades pels noms dels colors ( verd, blau, vermell,
blau...) escrites en color negre. El subjecte ha de llegir el màxim de noms
possibles en 45 segons.
A mode d’exemple:
Blau Verd Blau Verd
Vermell Blau Verd Vermell
Blau Verd Vermell Blau
Verd Vermell Blau Verd
2- Denominació de colors (Stroop-C):
Aquesta segona fulla consisteix en la “lectura” de
colors: se li demana al subjecte que durant 45 segons digui de quin color estan
escrites varies “X” que se li presenten impreses en diferents colors.
A mode d’exemple:
XXX XXX XXX XXX XXX XXX
XXX XXX XXX XXX XXX XXX
XXX XXX XXX XXX XXX XXX
3- Prova de Color-Paraula
(Stroop-PC):
Aquesta última prova és una prova d’interferència, en
la que apareixen les paraules “vermell” “verd” i “blau”, impreses amb un color
diferent al que li correspon.
Al subjecte se li demana que digui en 45 segons el
color de la tinta amb la que està impresa cada paraula.
A mode d’exemple:
Blau Verd Blau Verd
Vermell Blau Verd Vermell
Blau Verd Vermell
Blau
Verd Vermell Blau Verd
Aquí us adjunto un document en format pdf a mode
clarificador: TEST STROOP PDF
TEST FIGURA DE REY

El Test de copia i Reproducció de memòria de Figures Geomètriques Complexes de Rey va ser dissenyada inicialment per André Rey amb l’objectiu d’avaluar l’organització perceptual i la memòria visual en individus amb lesió cerebral.
La proba consisteix en demanar al subjecte que realitzi dos
tipus de tasques:
1.Fase de còpia
El subjecte ha de copiar el model de la Figura de Rey, ja sigui el model A per a nens d’edats inferiors als 8 anys o el model B, per a nens i adults majors de 8 anys. Cal indicar-li que la reproducció no ha ser ser necessàriament exacte però ha de prestar atenció als detalls i proporcions.
En la fase de copia, els infants amb TDAH solen mostrar trets d’impulsividad i falta d’atenció (ometen o afegeixen elements). Respecte a la qualitat de la copia o traç, també depèn de la motivació del subjecte i el seu nivell d’impulsivitat. Els nens amb TDAH, no segueixen un ordre en la còpia ni en la reproducció degut a les seves dificultats en l’organització i planificació
Figura A Figura B
2. Fase
de reproducció de memoria:
Transcorregut un cert temps de la fase de copia (un interval que no superi els 3 minuts) se li demana que reproduiexi la figura de memòria, sense tenir-la davant ni rebre cap ajuda que li permeti identificar, nombre, figura, o situació de cap dels elements que integren la figura.
Ambdues
tasques es valoren per separat i requereixen atenir-se a instruccions i criteris
específics.
Degut a la falta d’atenció en els detalls dels infants amb TDAH solen mostrar una memorització errònia que dóna lloc a una reproducció incompleta.
Procedimient per la Fase copia
Primer. Se li dona al subjecte una full i un llapis de color i comença la còpia. Quan ha realitzat una part del dibuix se li entrega un llapis d’un altre color i se li demana que continuï dibuixant la imatge amb aquest nou llapis, i així progressivament fins a utilitzar uns 5-6 colors. Cal que l’examinador anoti l’ordre dels colors i d’aquesta manera també podrà saber l’ordre que ha seguit el subjecte, important per a la correcció i anàlisi del dibuix.
Si en el transcurs de la còpia
el subjecte canvia la posició del model, s’ha de tornar a col·locar a la
posició inicial. El subjecte pot fer modificacions si ho vol, si el subjecte
treballa de forma irracional cal que li preguntem si no podria millorar la
còpia. Finalment, se li pregunta si ha acabat i s’anota el temps utilitzat. Per
simplificar la mesura del temps el portem al minut superior, tots els dibuixos
pertant tindran n temps només en minuts arrodonint els segons.
Procedimient per la Fase de reproducció
Segon. Després
d’una petita pausa, que no excedeixi els 3 minuts s’inicia la segona part de la
proba que consisteix en reproduir de memòria la figura copiada. S’invita al subjecte
a dibuixar sobre una segona fulla en blanc la configuració anterior. Es pot
tornar a utilitzar la tècnica de varis colores per comprovar una millora del procediment
de copia i se controla el temps d’execució posant en marxa el cronòmetre quan
el subjecte inicia el treball.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada