diumenge, 16 de novembre del 2014

ATENCIÓ

AGL. ATENCIÓ GLOBAL-LOCAL


L’AGL té com objectiu avaluar la rapidesa i precisió perceptives amb atenció dividida, així com l’ habilitat diferencial per processar característiques globals i locals d’un estímul visual.

El Test es pot aplicar en joves d’entre 12 i 18 anys ( ESO i Batxillerat), el temps d’aplicació és d’aproximadament uns 10 minuts.

Al subjecte se lli demana distribuir l’atenció en dos nivells d’un estímul visual, ja que es tracta d’una figura gran ( nivell global d’atenció) formada per unes altres petites ( nivell local d’atenció).



TEST D2

El D2 es un test que pot aplicar-se de manera individual i col·lectiva a nens a de 12 anys, a adolescents i a adults. S’aplica amb uns 10 minuts. L’objectiu és avaluar l’atenció selectiva i la concentració mental.

L’atenció selectiva es refereix a la capacitat d’atendre selectivament a certs aspectes rellevants d’una tasca, mentre s’ignoren els estímuls irrellevants, i a més fer-ho d’una manera ràpida i precisa.
 Se li presenta al subjecte 685 estímuls, que estan distribuïts en 14 línies amb 47 estímuls cadascuna d’elles, el temps per cada línia és de 20 segons.

Els estímuls són caràcters (lletres 'd' o 'p') que venen amb una o dues petites línies situades individualment o en parella, a la part superior o inferior de cada lletra.
Al subjecte se li demana revisar atentament, d’esquerre a dreta, el contingut de cada línia i marcar totes les lletres “d” que tinguin dies petites ratlletes ( ja siguin a dalt o baix de la lletra).


Aquests dos tests no es va aplicar al subjecte perquè no entrava dins els barems de l’edat.


MAI. TEST DE MEMÒRIA AUDITIVA IMMEDIATA


El Test de Memòria Auditiva Immediata (MAI), de Cordero, té com objectiu l’avaluació de diversos aspectes de la memòria auditiva immediata relacionats amb la percepció auditiva.

El Test MAI pot aplicar-se de manera individual o col·lectiva a infants des de 8 a 13 anys, en un temps aproximats d’uns 45 minuts.

A l’infant se li demana que recordi dades, nombres i paraules després de la seva presentació de forma oral per l’examinador.

El MAI avalua tres aspectes:

1-Memòria Lògica:
On es llegeixen al nen dos paràgrafs que expliquen una història breu. Després ha de reproduir per escrit el que recordi.

2-Memòria Numèrica:
Proba idèntica al subtests de Dígits del WISC-IV. On es van presentant al nen de forma oral deu sèries de dígits per que els escrigui en l’odre en el que se li han dit, i unes altres 10 que es va escrivint a l’ordre invers a l’escoltat. Les series directes van de 4 a 8 dígits ( ordre directe) i de 3 a 7 ( ordre invers).

3-Memòria Associativa:
A la primera part d’aquesta proba es llegeix al subjecte deu parells de paraules. Posteriorment se li van presentant de forma oral una de les paraules de cada parella i l’infant ha de reproduir per escrit la paraula amb la que formava parella.
A la segona part es tornen a llegir les mateixes parelles de paraules, però canviant l’ordre de les 10 parelles. La reproducció per escrit ha de realitzar-se com a la primera part.
El manual de la proba inclou barems per cursos escolares i per edat (de 8 a 13 anys) a partir dels que es converteixen les puntuacions directes obtingudes per centils.

TEST DE STROOP



El Test d’Stroop, tambié denominat Test de Colors i paraules és un test neuropsicològic que pot utilitzar-se per avaluar la capacitat del subjecte per controlar l’atenció.

El test d’Stroop  consta de tres subproves, presentats per tres fulles diferents:




1- Lectura de paraules (Stroop-P):
Aquesta primera subprova consisteix en la lectura d’una llista de paraules formades pels noms dels colors ( verd, blau, vermell, blau...) escrites en color negre. El subjecte ha de llegir el màxim de noms possibles en 45 segons.

A mode d’exemple:

Blau                Verd               Blau                Verd
Vermell           Blau                Verd               Vermell
Blau                Verd               Vermell           Blau
Verd               Vermell           Blau                Verd

2- Denominació de colors (Stroop-C):

Aquesta segona fulla consisteix en la “lectura” de colors: se li demana al subjecte que durant 45 segons digui de quin color estan escrites varies “X” que se li presenten impreses en diferents colors.
A mode d’exemple:
XXX               XXX               XXX               XXX               XXX               XXX
XXX               XXX               XXX               XXX               XXX               XXX
XXX               XXX               XXX               XXX               XXX               XXX

3- Prova de Color-Paraula (Stroop-PC):

Aquesta última prova és una prova d’interferència, en la que apareixen les paraules “vermell” “verd” i “blau”, impreses amb un color diferent al que li correspon.
Al subjecte se li demana que digui en 45 segons el color de la tinta amb la que està impresa cada paraula.

A mode d’exemple:

Blau                Verd               Blau                Verd
Vermell           Blau                Verd               Vermell
Blau                Verd               Vermell           Blau
Verd               Vermell           Blau                Verd

Aquí us adjunto un document en format pdf a mode clarificador: TEST STROOP PDF

TEST FIGURA DE REY



El Test de copia i Reproducció de memòria de Figures Geomètriques Complexes de Rey va ser dissenyada inicialment per André Rey amb l’objectiu d’avaluar l’organització perceptual i la memòria visual en individus amb lesió cerebral.

La proba consisteix en demanar al subjecte que realitzi dos tipus de tasques:






1.Fase de còpia

El subjecte ha de copiar el model de la Figura de Rey, ja sigui el model A per a nens d’edats inferiors als 8 anys o el model B, per a nens i adults majors de 8 anys. Cal indicar-li que la reproducció no ha ser ser necessàriament exacte però ha de prestar atenció als detalls i proporcions.

En la fase de copia, els infants amb TDAH solen mostrar trets d’impulsividad i falta d’atenció (ometen o afegeixen elements). Respecte a la qualitat de la copia o traç, també depèn de la motivació del subjecte i el seu nivell d’impulsivitat. Els nens amb TDAH, no segueixen un ordre en la còpia ni en la reproducció degut a les seves dificultats en l’organització i planificació

Figura A                                                          Figura B




2. Fase  de reproducció de memoria:

Transcorregut un cert temps de la fase de copia (un interval que no superi els 3 minuts) se li demana que reproduiexi la figura de memòria, sense tenir-la davant ni rebre cap ajuda que li permeti identificar, nombre, figura, o situació de cap dels elements que integren la figura.

Ambdues tasques es valoren per separat i requereixen atenir-se a instruccions i criteris específics.

Degut a la falta d’atenció en els detalls dels infants amb TDAH solen mostrar una memorització errònia que dóna lloc a una reproducció incompleta.

Procedimient per la Fase copia

Primer. Se li dona al subjecte una full i un llapis de color i comença la còpia. Quan ha realitzat una part del dibuix se li entrega un llapis d’un altre color i se li demana que continuï dibuixant la imatge amb aquest nou llapis, i així progressivament fins a utilitzar uns 5-6 colors. Cal que l’examinador anoti l’ordre dels colors i d’aquesta manera també podrà saber l’ordre que ha seguit el subjecte, important per a la correcció i anàlisi del dibuix.
Si en el transcurs de la còpia el subjecte canvia la posició del model, s’ha de tornar a col·locar a la posició inicial. El subjecte pot fer modificacions si ho vol, si el subjecte treballa de forma irracional cal que li preguntem si no podria millorar la còpia. Finalment, se li pregunta si ha acabat i s’anota el temps utilitzat. Per simplificar la mesura del temps el portem al minut superior, tots els dibuixos pertant tindran n temps només en minuts arrodonint els segons.

Procedimient per la Fase de reproducció

Segon. Després d’una petita pausa, que no excedeixi els 3 minuts s’inicia la segona part de la proba que consisteix en reproduir de memòria la figura copiada. S’invita al subjecte a dibuixar sobre una segona fulla en blanc la configuració anterior. Es pot tornar a utilitzar la tècnica de varis colores per comprovar una millora del procediment de copia i se controla el temps d’execució posant en marxa el cronòmetre quan el subjecte inicia el treball.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada