diumenge, 16 de novembre del 2014

NIVELL COGNITIU


EFAI. AVALUACIÓ FACTORIAL D’APTITUDS INTEL·LECTUALS


Test EFAI (Avaluació Factorial d’Aptituds Intel·lectuals), de P. Santamaría i altres, té com objectiu l’avaluació de les capacitats d’infants adolescents i adults, per la resolució de problemes deducció i inducció lògica i agilitat cognitiva.

La Bateria EFAI avalua els quatre factors aptitudinals més importants:
- Raonament verbal.
- Raonament abstracte.
- Raonament numèric
- Raonament espacial

I a més la capacitat de:
- Memòria diferida.

Tenint en compte com executa el subjecte la prova, valorant factors com:
-Velocitat
-Precisió

Per últim, el subjecte omple una fulla informativa sobre com ha realitzat la prova amb el que s’obtenen 3 factors:

 -Expectatives de Resultats
-Presencia de factores negatius
-Discrepància

L’EFAI es presenta amb 4 nivells:
-EFAI 1: per infants de 2n a 4t de Primària
-EFAI 2: per infants de 5è a 6è de Primària
-EFAI 3: Per adolescents de 1r a 4t d’ESO i cicles formatius de grau mig, així com adults amb un nivell destudis inferiors al batxillerat.
-EFAI 4: Per joves de Batxillerat, cicles formatius de grau superior i adults d’estudis de batxiller i superior.

El Test EFAI proporciona puntuacions para les cinco aptituds avaluadas, a més de puntuacions de CI pels factors de:
-Intel·ligència No Verbal
-Intel·ligència Verbal
-Intel·ligència General

EL TEST WAIS-III

El test WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale) o Escala d’Intel·ligència de Wechsler per Adults és un test d’aplicació individual a personas des de 16 anys fins els 89. Per tant és una continuació del WISC –IV, que té un rang d’edat des dels 6 als 16.

El temps d’administració és d’entre una hora i mitja i dues, segons s’apliquin les onze o les catorze subproves.

El WAIS-3 consta de 14 probes, 7 de l’escala verbal i  7 de la escala manipulativa o perceptiva:


• Cubs
• Semblances
• Dígits
• Claus de números
• Vocabulari
• Lletres i nombres
• Matrius
• Comprensió
• Búsqueda de Símbols
• Figures incompletes
• Informació
• Historietes
• Aritmètica
• Trencaclosques

Amb tots aquests test s’obtenen 4 índexs:

- Comprensió verbal, ( semblances, Vocabulari, Informació)
- Organització perceptiva ( cubs, matrius figures incompletes,
- Memòria de treball ( Dígits, lletres i nombres, aritmètica)
- Velocitat de processament, ( claus de nombres, búsqueda de símbols)
I finalment s’obté el CI Total, al que s’hi pot arribar amb els 11 tests principals, ja qu hi ha 2 tests complementaris ( lletres i nombres per l’escala verbal, i búsqueda de símbols per l’escala perceptivo-manipulativa) i un test opcional ( trencaclosques) que també pot substituir a qualsevol test de l’escala manipulativa.


MSCA. ESCALA McCARTHY D’APTITUDS I PSICOMOTRICITAT PER A NENS

L’MSCA (McCarthy Scales of Children's Abilities) de Dorothea McCarthy va ser publicat al 1972. La versió espanyola ñes del 1977.

Es pot aplicar a infants d’edats compreses entre 2 anys i 6 mesoso i 8 anys i 6 mesoso.

Aquesta prova permet obtenir puntuacions o índexs de diferents conductes cognitives i motrius en 5 escales, a partir dels resultats obtinguts en 19 subtests:

-Escala Verbal: composta de cinc tests que avaluen l’aptitud del nen per l’expresió oral i el grau de maduresa dels seus conceptes verbals:

Memòria pictòrica: Valora la memòria immediata ( auditiva i visual), l’atenció i el coneixement de vocabulari.
Vocabularia: Valora el coneixement semàntic, la formació de conceptes verbals i l’expresió verbal
Memòria Verbal: Valora el record auditiu immediat, l’atenció i concentració, la comprensió i l’expressió verbal.
Fluència verbal: Valora la formació de conceptes verbals, la categorització i extensió de series, el pensament divergent i l’expresió oral.
Oposats: Valora el raonament verbal, el desenvolupament del llenguatge i la formació de conceptes verbals.

-Escala Perceptivo-Manipulativa: Inclou probes de caràcter no-verbal que avalua la capacitat del raonament de l’infant mitjançant la manipulació de materials, a través de diferents tasques espacials, perceptivo-visuals i conceptuals que posen en evidència aptituds como la imitació, la classificació lògica i l’organització visual.
Construcció de cubs: valora la coordinació visomotora, la psicomotricitat fina i l’establiment de relacions espacials
Trencaclosques:Valora la coordinació visomotora, la percepció visual i l’establiment de relacions espacials
Seqüència de cops: Valora l’atenció, la memòria visual immediata i la coordinació visomotora
Orientació Dreta-esquerre: Valora les relacions espacials, la direccionalitat i la formació de conceptes verbals
Còpia de dibuixos: Valora l’estructuració espacial y la grafomotricitat
Dibuix d’un nen: Valora l’organització de l’esquema corporal i la grafomotricitat
Formació de conceptes: Valora la comprensió de conceptes verbals, el raonament no-verbal i la classificació lògica

-Escala Numèrica: Es valora la facilitat de l’infant pels nombres i l la seva comprensió en termes quantitatius a través de subtests:
Càlcul: Valora l’atenció, la comprensió verbal, el càlcul aritmètic bàsic i el raonament numèric.
Memòria Numèrica: Valora la memòria auditiva immediata i la reversibilitat
Recompte i distribució: Valora el raonament numèric i els conceptes numèrics bàsics

-Escala de Memòria: s’avalua la memòria de matèries o continguts de petita amplitud, a través d’estímuls visuals i auditius:
Memòria pictòrica: Valora l’atenció, la memòria auditiva i visual immediates i el vocabulari
Seqüència de cop: Valora l’atenció, la memòria visual immediata i la coordinació visomotora
Memòria Verbal: Valora el record auditiu immediat, l’atenció i concentració, la comprensió i l’expressió verbal.
Memòria numèrica: Valora la memòria auditiva immediata i la reversibilitat

-Escala de Motricitat: els tests d’aquesta escala valoren la coordinació del nen a trtavés de diferents tasques psicomotores, ( gruixuda i fina)
Coordinació i cames: Valora la psicomotricitat gruixuda i l’equilibri
Coordinació de braços: Valora la psicomotricitat gruixuda i la precisió de moviments
Acció imitativa: Valora la coordinació psicomotriu gruixuda i fina
Còpia de Dibuixos: Valora l’estructuració espacial i la grafomotricitat
Dibuix d’un nen: Valora l’organització de l’esquema corporal i la grafomotricitat
Cal tenir en compte que els resultats de molts d’aquetst tests puntuen en més d’una escala.
Por últim, inclou una escala més, el denominat

-Index General Cognitiu (GCI): composat per tots els tests de les escales Verbal, perceptivo-Manipulativa i numèrica. La puntuació de GCI ñes assimilable a una puntuació de CI, i seria indicatiu del desenvolupament dels processos mentals del nen en un moment donat d ela vida.


TONI-2. TEST D’INTEL·LIGÈNCIA NO-VERBAL

El Test TONI-2 (Test of Non-Verbal Intelligence) o Test d’Intel·ligència No-Verbal, de L. Brown, R. J. Sherbenou y S. K. Johnsen, té com objectiu l’avaluació de la capacitat per resoldre problemes abstractes de tipus gràfic, eliminant la influència del llenguatge i de l’habilitat motriu.

El Test TONI-2 és una proba d’aplicació individual que s’aplica en 15 minuts aproximadament.
El Test d’Intel·ligència No-Verbal pot aplicar-se a subjectes des de 5 a 85 anys.


De tots els testos exposats el que he passat al subjecte ha estat el WISC-R, per una qüestió de disponibilitat, característiques d’edat de l’infant, i valoració de la tutora de pràctiques atenent a les característiques dels test.

WISC-R

El Wisc-R i la seva recent actualització Wisc-IV, constitueixen les proves d’intel·ligència més conegudes i utilitzades per part dels diferents professionals de la salut i educació infantil.

La proba és d’aplicació individual i ens permet obtenir puntuacions en tres escales: la verbal, la manipulativa i la total. Les escales verbals i manipulativa s’identifiquen, segons el model aportat per Wechsler, amb les dues formes principals d’expressió de les capacitats humanes ( intel·ligència). La tercera escala, o escala total, representa un índex global obtingut a partir de les escales anteriors.

En el Wisc-R, el nen serà comparat amb el seu grup d’edat, de manera que podem obtenir el nivell de funcionament intel·lectual del nen respecte els companys de la seva edat.

El WISC-R, proporciona tres valors de CI, associats a les tres escales primàries (Verbal, manipulativa, Total)

La part verbal conte 6 subproves i la manipulativa 6 més Pel càlcul del CI total no es contabilitzen les subproves de Dígits i Laberints.

-L’Àrea verbal es molt depenent de les habilitats lingüístiques i constitueix un indicador de la capacitat per l’aprenentatge escolar (lectura, comprensió, etc...).

-La part manipulativa o espacial està composada per altres factors més lliure de la influència verbal com són les capacitats senseorials, la discriminació verbal, la discriminació visual, o la capacitat visio-motora.
-Quan hi ha discrepancies significatives (més de 15 punts) entre les dues escales (verbal i manipulativa) cal tenir certa precaució en la seva interpretació ja que poden ser causa de diversos factors.

AREA VERBAL
AREA MANIPULATIVA
1- Informació
7- Figures Incompletes
2- Semblances
8- Historietes
3- Aritmètica
9- Cubs
4- Vocabulari
10- Trencaclosques
5- Comprensión
11- Claus
6- Dígits
12- Laberints

ÁREA VERBAL
1 Informació
Suposa una mostra del coneixement de l’infant respecte a fets o dades aïllades, i per tant, una mesura de la informació adquirida durant l’educació familiar, escolar o social. També proporciona claus respecte la capacitat del subjecte per emmagatzemar i recuperar dades.
2) Semblances
Mesura la formació de conceptes verbals per col·locar objectes i events junts en un grup o grups de significat. La capacitat de poder agrupar la informació constitueix una mesura  de la competència cognitiva que aconseguir el subjecte
3) Aritmètica
Aquesta subprova requereix que el nen segueixi les instruccions verbals, que es concentri en parts específiques de les preguntes i que utilitzi operacions numèriques. Es mesura, per tant, raonament numèric i concentració mental . Es necessita l’ús de funcions no cognoscitives ( concentració i atenció de forma conjunta amb funcions cognoscitives ( coneixement d’operacions, numèriques
4) Vocabulari
-Avalua el coneixement de paraules. L’infant epr a la seva explicació necessitarà recórrer a una varietat de factors relacionats amb la cognició: capacitat d’aprenetatge, riquesa d’idees, memòria, formació de conceptes i desenvolupament del llenguatge
5) Comprensió
Aquesta proba requereix la comprensió de situacions donades i la presentació de respostes a problemes específics. L’èxit depèn, en part, de la possessió d’informació, a més d’una capacitat per recórrer a experiències passades amb la fi de trobar solucions. Les respostes poden reflexar el coneixement del nen de les normes convencionals de conducta, extensió d’ oportunitats cultural i nivell de desenvolupament de la consciència o sentit moral.
L’èxit suposa que la persona posseeix judici social, o sentit comú i un coneixement dels convencionalismes socials. Aquestes característiques impliquen una capacitat per utilitzar es fets de mode pertinent, significatiu i apropiat en termes emocionals.
6) Dígits
Es tracta de mesurar la memòria auditiva a curt termini i l’atenció. La tasca avalua la capacitat del nen per retenir diversos elements que no tenen relació lògica entre sí. Degut a  que la informació auditiva ha de recordar-se i repetir-se de manera oral en una seqüència adequada, pel que la tasca pot proporcionar informació sobre la capacitat del nen en els processos que requereixen seqüenciació (por exemple: problemes matemàtics).

AREA MANIPULATIVA O ESPACIAL
7) Figures Incompletes
Es tracta d’una proba de discriminació visual. El nen ha de trobar la part que falta a un dibuix d’una figura humana o objecte. És essencial saber diferenciar els detalls essencials dels que no ho són, així com concentració, raonament, organització i memòria visual.
Igualment implica la memòria a llarg termini donat que l’infant ha de recuperar la informació de la figura completa emmagatzemada a la seva memòria.
La proba pot mesurar les capacitats perceptual i conceptual que participen en el reconeixement i identificació visual dels objectes familiars
8) Historietes
L’infant haurà d’ordenar unes tarjetes per crear una història amb sentit, amb un inici i un final. Aquesta proba mesura la capacitat per comprendre i avaluar una situació. Els subjectes han de comprendre la idea general de la història, malgrat molts infants funcionen mitjançant l’assaig-error, és necessari un apropament a tota la situació que es representa a les tarjetes per donar una bona resposta.
Es tracta d’una proba de raonament no verbal que pot considerar-se com a mesura de ña capacitat de planificació. Es veuen implicades l’anticipació, organització visual i secuenciació temporal. També s’avalua la capacitat per anticipar les conseqüències dels actes o situacions inicials, a l’igual que aquella per interpretar les situacions socials.

9) Cubs
Implica la capacitat per percebre i analitzar formes a través de descomposar un tot ( el disseny) amb les seves parts i després crear un disseny idèntic, un procés que es denomina anàlisi i síntesi. La proba combina organització visual i execució visiomotora. L’èxit implica l’aplicació de la lògica i del raonament als problemes de relacions espacials. Pel que el disseny de cubs es considera com una tasca no verbal de formació de conceptes, que demana d’organització perceptual, visualització espacial i conceptyualització abstracta, així com la discriminació figura fons.
Els infants amb problemes visuals o amb lateralitat creuada poden presentar puntuavcions baixes en aquesta prova.
10) Trencaclosques
-Es tracta d’una mesura de l’habilitat de síntesi del nen. Haurà d’unir les peces per formar un objecte familiar ( a mode de trencaclosques). La coordinació visomotora juga un paper decisiu La proba també és un examen de la capacitat d’organització visual, ja que requereix produir un objecte amb parts que no poden reconèixer-se d’immediat.
La tasca requereix certa capacitat constructiva a l’igual que l’habilitat percepctual, els nens han de reconèixer les parts individuals i col·locar-se de manera correcta a la figura incompleta. L’execussió també pot relacionar-se amb la velocitat i precisió de l’activitat motora, amb la persistència i amb la memòria visual a llarg termini.


11) Claus
- Detecta la capacitat per aprendre una tasca no familiar i implica velocitat i precisió de la coordinació visiomotora, habilitats d’atenció, memòria a curt termini, flexibilitat cognoscitiva i possiblement, motivació. També requereix  de d’operació mental (velocitat psicomotora) i, en cert grau, agudesa visual
12) Laberints

-En aquesta proba el nen ha de trobar i traçar amb llapis la sortida de varis laberints. Amb el que el nen haurà: d’atendre les instruccions que inclouen localitzar una ruta des de l’entrada fins la sortida, evitar carrerons sense sortida, no creuar línies i sostenir el llapis sobre el paper. A banda executar bé la tasca suposa recordar les instruccions, presentar coordinació viomotora i resistir l’efecte desorganitzador de la velocitat necessària implícita.
Aquesta subprova mesura la capacitat de planificació i l’organització perceptual.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada