EFAI. AVALUACIÓ FACTORIAL D’APTITUDS INTEL·LECTUALS

La Bateria EFAI avalua els quatre factors aptitudinals
més importants:
- Raonament verbal.
- Raonament abstracte.
- Raonament numèric
- Raonament espacial
I a més la capacitat de:
- Memòria diferida.
Tenint en compte com executa el subjecte la prova,
valorant factors com:
-Velocitat
-Precisió
Per últim, el subjecte omple una fulla informativa
sobre com ha realitzat la prova amb el que s’obtenen 3 factors:
-Expectatives
de Resultats
-Presencia de factores negatius
-Discrepància
L’EFAI es presenta amb 4 nivells:
-EFAI 1: per infants de 2n a 4t de Primària
-EFAI 2: per infants de 5è a 6è de Primària
-EFAI 3: Per adolescents de 1r a 4t d’ESO i cicles
formatius de grau mig, així com adults amb un nivell destudis inferiors al
batxillerat.
-EFAI 4: Per joves de Batxillerat, cicles formatius de
grau superior i adults d’estudis de batxiller i superior.
El Test EFAI proporciona puntuacions para les cinco
aptituds avaluadas, a més de puntuacions de CI pels factors de:
-Intel·ligència No Verbal
-Intel·ligència Verbal
-Intel·ligència General
EL TEST WAIS-III
El test WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale) o
Escala d’Intel·ligència de Wechsler per Adults és un test d’aplicació
individual a personas des de 16 anys fins els 89. Per tant és una continuació
del WISC –IV, que té un rang d’edat des dels 6 als 16.
El temps d’administració és d’entre una hora i mitja i
dues, segons s’apliquin les onze o les catorze subproves.
El WAIS-3 consta de 14 probes, 7 de l’escala verbal i
7 de la escala manipulativa o
perceptiva:
• Cubs
• Semblances
• Dígits
• Claus de números
• Vocabulari
• Lletres i nombres
• Matrius
• Semblances
• Dígits
• Claus de números
• Vocabulari
• Lletres i nombres
• Matrius
• Comprensió
• Búsqueda de Símbols
• Figures incompletes
• Informació
• Historietes
• Aritmètica
• Trencaclosques
• Búsqueda de Símbols
• Figures incompletes
• Informació
• Historietes
• Aritmètica
• Trencaclosques
Amb tots aquests test s’obtenen 4
índexs:
- Comprensió verbal, ( semblances, Vocabulari, Informació)
- Organització perceptiva ( cubs, matrius figures incompletes,
- Memòria de treball ( Dígits, lletres i nombres, aritmètica)
- Velocitat de processament, ( claus de nombres, búsqueda de símbols)
- Comprensió verbal, ( semblances, Vocabulari, Informació)
- Organització perceptiva ( cubs, matrius figures incompletes,
- Memòria de treball ( Dígits, lletres i nombres, aritmètica)
- Velocitat de processament, ( claus de nombres, búsqueda de símbols)
I finalment s’obté el CI Total, al
que s’hi pot arribar amb els 11 tests principals, ja qu hi ha 2 tests
complementaris ( lletres i nombres per l’escala verbal, i búsqueda de símbols
per l’escala perceptivo-manipulativa) i un test opcional ( trencaclosques) que
també pot substituir a qualsevol test de l’escala manipulativa.
MSCA. ESCALA McCARTHY D’APTITUDS I
PSICOMOTRICITAT PER A NENS
L’MSCA (McCarthy Scales of Children's Abilities) de
Dorothea McCarthy va ser publicat al 1972. La versió espanyola ñes del 1977.
Es pot aplicar a infants d’edats compreses entre 2
anys i 6 mesoso i 8 anys i 6 mesoso.
Aquesta prova permet obtenir puntuacions o índexs de
diferents conductes cognitives i motrius en 5 escales, a partir dels resultats
obtinguts en 19 subtests:
-Escala Verbal: composta de cinc tests que avaluen
l’aptitud del nen per l’expresió oral i el grau de maduresa dels seus conceptes
verbals:
Memòria pictòrica: Valora la memòria immediata (
auditiva i visual), l’atenció i el coneixement de vocabulari.
Vocabularia: Valora el coneixement semàntic, la
formació de conceptes verbals i l’expresió verbal
Memòria Verbal: Valora el record auditiu immediat,
l’atenció i concentració, la comprensió i l’expressió verbal.
Fluència verbal: Valora la formació de conceptes
verbals, la categorització i extensió de series, el pensament divergent i l’expresió
oral.
Oposats: Valora el raonament verbal, el desenvolupament
del llenguatge i la formació de conceptes verbals.
-Escala Perceptivo-Manipulativa: Inclou probes
de caràcter no-verbal que avalua la capacitat del raonament de l’infant
mitjançant la manipulació de materials, a través de diferents tasques
espacials, perceptivo-visuals i conceptuals que posen en evidència aptituds como
la imitació, la classificació lògica i l’organització visual.
Construcció de cubs: valora la coordinació visomotora,
la psicomotricitat fina i l’establiment de relacions espacials
Trencaclosques:Valora la coordinació visomotora, la
percepció visual i l’establiment de relacions espacials
Seqüència de cops: Valora l’atenció, la memòria visual
immediata i la coordinació visomotora
Orientació Dreta-esquerre: Valora les relacions
espacials, la direccionalitat i la formació de conceptes verbals
Còpia de dibuixos: Valora l’estructuració espacial y
la grafomotricitat
Dibuix d’un nen: Valora l’organització de l’esquema
corporal i la grafomotricitat
Formació de conceptes: Valora la comprensió de
conceptes verbals, el raonament no-verbal i la classificació lògica
-Escala Numèrica: Es valora la facilitat de l’infant
pels nombres i l la seva comprensió en termes quantitatius a través de
subtests:
Càlcul: Valora l’atenció, la comprensió verbal, el càlcul
aritmètic bàsic i el raonament numèric.
Memòria Numèrica: Valora la memòria auditiva immediata
i la reversibilitat
Recompte i distribució: Valora el raonament numèric i
els conceptes numèrics bàsics
-Escala de Memòria: s’avalua la memòria de matèries
o continguts de petita amplitud, a través d’estímuls visuals i auditius:
Memòria pictòrica: Valora l’atenció, la memòria
auditiva i visual immediates i el vocabulari
Seqüència de cop: Valora l’atenció, la memòria visual immediata
i la coordinació visomotora
Memòria Verbal: Valora el record auditiu immediat, l’atenció
i concentració, la comprensió i l’expressió verbal.
Memòria numèrica: Valora la memòria auditiva immediata
i la reversibilitat
-Escala de Motricitat: els tests d’aquesta
escala valoren la coordinació del nen a trtavés de diferents tasques
psicomotores, ( gruixuda i fina)
Coordinació i cames: Valora la psicomotricitat gruixuda
i l’equilibri
Coordinació de braços: Valora la psicomotricitat
gruixuda i la precisió de moviments
Acció imitativa: Valora la coordinació psicomotriu
gruixuda i fina
Còpia de Dibuixos: Valora l’estructuració espacial i la
grafomotricitat
Dibuix d’un nen: Valora l’organització de l’esquema
corporal i la grafomotricitat
Cal tenir en compte que els resultats de molts
d’aquetst tests puntuen en més d’una escala.
Por últim, inclou una escala més, el denominat
-Index General Cognitiu (GCI): composat per
tots els tests de les escales Verbal, perceptivo-Manipulativa i numèrica. La
puntuació de GCI ñes assimilable a una puntuació de CI, i seria indicatiu del
desenvolupament dels processos mentals del nen en un moment donat d ela vida.
TONI-2. TEST D’INTEL·LIGÈNCIA NO-VERBAL

El Test TONI-2 és una proba d’aplicació individual que
s’aplica en 15 minuts aproximadament.
El Test d’Intel·ligència No-Verbal pot aplicar-se a subjectes
des de 5 a 85 anys.
De tots els testos exposats el que he passat al
subjecte ha estat el WISC-R, per una qüestió de disponibilitat,
característiques d’edat de l’infant, i valoració de la tutora de pràctiques
atenent a les característiques dels test.
WISC-R

La proba és d’aplicació individual i ens permet
obtenir puntuacions en tres escales: la verbal, la manipulativa i la total. Les
escales verbals i manipulativa s’identifiquen, segons el model aportat per
Wechsler, amb les dues formes principals d’expressió de les capacitats humanes
( intel·ligència). La tercera escala, o escala total, representa un índex
global obtingut a partir de les escales anteriors.
En el Wisc-R, el nen serà comparat amb el seu grup
d’edat, de manera que podem obtenir el nivell de funcionament intel·lectual del
nen respecte els companys de la seva edat.
El WISC-R,
proporciona tres valors de CI, associats a les tres escales primàries (Verbal,
manipulativa, Total)
La part verbal conte 6 subproves i la manipulativa 6 més Pel càlcul del CI
total no es contabilitzen les subproves de Dígits i Laberints.
-L’Àrea verbal es molt depenent de les habilitats lingüístiques i
constitueix un indicador de la capacitat per l’aprenentatge escolar (lectura,
comprensió, etc...).
-La part manipulativa o espacial està composada per altres factors més lliure de la influència verbal com són les capacitats senseorials, la discriminació verbal, la discriminació visual, o la capacitat visio-motora.
-La part manipulativa o espacial està composada per altres factors més lliure de la influència verbal com són les capacitats senseorials, la discriminació verbal, la discriminació visual, o la capacitat visio-motora.
-Quan hi ha
discrepancies significatives (més de 15 punts) entre les dues escales (verbal i
manipulativa) cal tenir certa precaució en la seva interpretació ja que poden
ser causa de diversos factors.
AREA VERBAL
|
AREA MANIPULATIVA
|
1- Informació
|
7- Figures Incompletes
|
2- Semblances
|
8- Historietes
|
3- Aritmètica
|
9- Cubs
|
4- Vocabulari
|
10- Trencaclosques
|
5- Comprensión
|
11- Claus
|
6- Dígits
|
12- Laberints
|
Suposa una
mostra del coneixement de l’infant respecte a fets o dades aïllades, i per
tant, una mesura de la informació adquirida durant l’educació familiar, escolar
o social. També proporciona claus respecte la capacitat del subjecte per
emmagatzemar i recuperar dades.
Mesura la
formació de conceptes verbals per col·locar objectes i events junts en un grup
o grups de significat. La capacitat de poder agrupar la informació constitueix una
mesura de la competència cognitiva que aconseguir
el subjecte
3) Aritmètica
3) Aritmètica
Aquesta
subprova requereix que el nen segueixi les instruccions verbals, que es
concentri en parts específiques de les preguntes i que utilitzi operacions
numèriques. Es mesura, per tant, raonament numèric i concentració mental . Es
necessita l’ús de funcions no cognoscitives ( concentració i atenció de forma
conjunta amb funcions cognoscitives ( coneixement d’operacions, numèriques
-Avalua el
coneixement de paraules. L’infant epr a la seva explicació necessitarà recórrer
a una varietat de factors relacionats amb la cognició: capacitat d’aprenetatge,
riquesa d’idees, memòria, formació de conceptes i desenvolupament del
llenguatge
5)
Comprensió
Aquesta
proba requereix la comprensió de situacions donades i la presentació de
respostes a problemes específics. L’èxit depèn, en part, de la possessió d’informació,
a més d’una capacitat per recórrer a experiències passades amb la fi de trobar
solucions. Les respostes poden reflexar el coneixement del nen de les normes
convencionals de conducta, extensió d’ oportunitats cultural i nivell de
desenvolupament de la consciència o sentit moral.
L’èxit
suposa que la persona posseeix judici social, o sentit comú i un coneixement
dels convencionalismes socials. Aquestes característiques impliquen una
capacitat per utilitzar es fets de mode pertinent, significatiu i apropiat en
termes emocionals.
Es tracta de
mesurar la memòria auditiva a curt termini i l’atenció. La tasca avalua la
capacitat del nen per retenir diversos elements que no tenen relació lògica
entre sí. Degut a que la informació
auditiva ha de recordar-se i repetir-se de manera oral en una seqüència
adequada, pel que la tasca pot proporcionar informació sobre la capacitat del
nen en els processos que requereixen seqüenciació (por exemple: problemes
matemàtics).
Es tracta d’una
proba de discriminació visual. El nen ha de trobar la part que falta a un
dibuix d’una figura humana o objecte. És essencial saber diferenciar els detalls
essencials dels que no ho són, així com concentració, raonament, organització i
memòria visual.
Igualment
implica la memòria a llarg termini donat que l’infant ha de recuperar la
informació de la figura completa emmagatzemada a la seva memòria.
La proba pot
mesurar les capacitats perceptual i conceptual que participen en el
reconeixement i identificació visual dels objectes familiars
L’infant
haurà d’ordenar unes tarjetes per crear una història amb sentit, amb un inici i
un final. Aquesta proba mesura la capacitat per comprendre i avaluar una
situació. Els subjectes han de comprendre la idea general de la història,
malgrat molts infants funcionen mitjançant l’assaig-error, és necessari un
apropament a tota la situació que es representa a les tarjetes per donar una
bona resposta.
Es tracta d’una
proba de raonament no verbal que pot considerar-se com a mesura de ña capacitat
de planificació. Es veuen implicades l’anticipació, organització visual i
secuenciació temporal. També s’avalua la capacitat per anticipar les conseqüències
dels actes o situacions inicials, a l’igual que aquella per interpretar les
situacions socials.
Implica la
capacitat per percebre i analitzar formes a través de descomposar un tot ( el
disseny) amb les seves parts i després crear un disseny idèntic, un procés que
es denomina anàlisi i síntesi. La proba combina organització visual i execució visiomotora.
L’èxit implica l’aplicació de la lògica i del raonament als problemes de
relacions espacials. Pel que el disseny de cubs es considera com una tasca no
verbal de formació de conceptes, que demana d’organització perceptual,
visualització espacial i conceptyualització abstracta, així com la discriminació
figura fons.
Els infants
amb problemes visuals o amb lateralitat creuada poden presentar puntuavcions
baixes en aquesta prova.
-Es tracta
d’una mesura de l’habilitat de síntesi del nen. Haurà d’unir les peces per
formar un objecte familiar ( a mode de trencaclosques). La coordinació visomotora
juga un paper decisiu La proba també és un examen de la capacitat d’organització
visual, ja que requereix produir un objecte amb parts que no poden
reconèixer-se d’immediat.
La tasca
requereix certa capacitat constructiva a l’igual que l’habilitat percepctual,
els nens han de reconèixer les parts individuals i col·locar-se de manera
correcta a la figura incompleta. L’execussió també pot relacionar-se amb la
velocitat i precisió de l’activitat motora, amb la persistència i amb la
memòria visual a llarg termini.
- Detecta la
capacitat per aprendre una tasca no familiar i implica velocitat i precisió de
la coordinació visiomotora, habilitats d’atenció, memòria a curt termini,
flexibilitat cognoscitiva i possiblement, motivació. També requereix de d’operació mental (velocitat psicomotora) i,
en cert grau, agudesa visual
-En aquesta
proba el nen ha de trobar i traçar amb llapis la sortida de varis laberints.
Amb el que el nen haurà: d’atendre les instruccions que inclouen localitzar una
ruta des de l’entrada fins la sortida, evitar carrerons sense sortida, no
creuar línies i sostenir el llapis sobre el paper. A banda executar bé la tasca
suposa recordar les instruccions, presentar coordinació viomotora i resistir
l’efecte desorganitzador de la velocitat necessària implícita.
Aquesta subprova mesura la capacitat de planificació i l’organització perceptual.
Aquesta subprova mesura la capacitat de planificació i l’organització perceptual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada