Com ja
s’ha pogut veure al llarg del Blog, la segona part del pràcticum va destinada a
elaborar un dossier de material per treballar amb alumnes amb dislèxia.
Al
realitzar les pràctiques una de les coses que m’ha sorprès més, és que la meva
tutora té molt clar què treballar, com fer-ho, i que s’aconsegueix amb cada
material... té molt clares les característiques de cada infant amb el què
tracta i mitjançant el joc va treballant els diferents aspectes amb cada
infant. Suposo que és fruit de l’experiència, de la formació... però em fascina
aquest domini de les diferents dificultats amb les que tracta i el coneixement
pràctic que té de les mateixes.
Barrejant
aquesta fascinació, i aquestes mancances pròpies vaig decidir poder elaborar un
material com a mitjà per conèixer una dificultat d’aprenentatge de manera específica
i poder disposar del material necessari ( ja que a mi ni molt menys em surt de
forma espontània) per a abordar-lo dins el contexts terapèutic de l’aprenentatge.
Per
tant la segona part del meu pràcticum consisteix en recollir activitats ( del
centre i de fora del centre), ordenar-les i crear material tant per mi com pel centre, rennovant l’existent i
afegint-n’hi de nou.
El
dossier de material serà el resultat final del pràcticum, ara per ara, a mode d’exemple
del que vaig fent recopilo en aquest espai del blog alguns dels materials i
webs consultades per portar-lo a terme, que es configurarien com la base del treball elaborat.
Per exemple
en el blog:
http://auladeeducacioespecial.blogspot.com.es/2010/04/dislexia-orientacions-i-activitats.html
Trobem
algunes orientacions i activitats pensades epr alumnes amb dislèxia:
1.DISLÈXIA: Orientacions i
activitats
Orientacions (educació primària)
- Per a
l’alumne/a amb dislèxia la lectura i l’escriptura suposen un esforç molt
gros que implica major cansament i lentitud. A més es produeixen errades
(substitucions, omissions, addicions...). La comprensió lectora es sol
veure afectada perquè la major part de l’atenció es dedica a la
descodificació i també a causa dels errors en la dicció.
- Necessitarà
més temps per acabar la feina i per a copiar informació de la pissarra.
Quan sigui possible evitarem que hagi de copiar texts llargs de la
pissarra, en alguns casos a lo millor li podrem donar una fotocòpia.
- També
necessitarà més temps per a fer els deures a casa. Convé abreujar la feina
que hi hagi de fer.
- L’exigència
de velocitat en la feina de l’aula per fer el mateix que els companys és
frustrant per a l’alumne/a amb dislèxia. L’afavorirà disminuir el volum de
feina encara que no es deixin de treballar els objectius i continguts del
grup. Per exemple: En les activitats que es repeteixen, pot fer-ne 5
enlloc de 10.
- Llegir els
exercicis i exàmens de forma oral abans de començar. Ajudar a l’alumne amb
dislèxia a llegir activitat per activitat així com les vagi fent.
Possibilitat de que respongui de forma oral per saber si el contingut el
té clar.
- Adaptar
l’espai als exercicis i exàmens de manera que les activitats estiguin més
seqüenciades i clares. Desglossar algunes activitats en parts més simples.
- Acordar
que no escrigui els enunciats de les activitats, tant a classe com a
l’hora de fer els deures a casa.
- Alabar
allò que faci bé. Si ha ajuntat dues paraules, però ha començat en
majúscula després d’un punt, alabar-li açò darrer a més de fer-li veure
l’errada. Valorar els avenços que fa respecte el seu propi nivell.
- Seleccionar
allò que es corregeix. Marcar aquelles faltes que pensem que són
prioritàries.
- Valorar la
seva feina més pel contingut que pels errors d’escriptura.
- Proporcionar
informació per altres vies a més de l’escriptura.
- És
important tenir en compte que potser se l’haurà d’ajudar a organitzar
l’agenda.
- Donar-li
oportunitats d’intervenir en aquells moments en els quals sabem que pot
fer aportacions al grup, i en canvi anar en compte amb provocar situacions
difícils per a ell/a, per exemple fent-lo llegir en públic en veu alta si
no ho vol fer. Si ha de llegir davant la classe convé proporcionar-li amb
temps el text que haurà de llegir.
- Aprofitar
si sabem que el fillet/a amb dislèxia és competent en alguna cosa en
especial, fent-lo sentir exitós en aquell aspecte.
Possibles activitats afavoridores que es poden fer a l’aula
Activitats per a desenvolupar la via fonològica:
- Pensar
paraules que tinguin el mateix so inicial.
- Comptar
les síl•labes de les paraules.
- Comptar
els sons de les paraules.
- Manipular
els sons de les paraules: dir “foca” sense la “f”, “dofí” sense la “d”,...
- Identificar
sons iguals en paraules diferents: “sol”, “sal”, “son”,...
- Substituir
fonemes formant paraules noves: si a “matí” se li canvia la “m” per la “p”
queda “pati”.
- Donar
frases escrites amb totes les paraules juntes, i que les hagin de separar
correctament.
- Anomenar
objectes de la classe sense dir la síl•laba final (llapis->lla,
goma->go...)
- Dir a un/a
alumne/a el nom d’un animal a l’orella, i després ell/a l’ha de dir sense
la síl•laba final. Els altres alumnes han de saber quin animal és.
- Cercar
noms d’objectes que comencin amb un so determinat. O també noms dels
alumnes de la classe.
- Jugar al
joc del penjat.
- Jugar a
l’scrabble.
- Jugar a
veig-veig.
- Jugar a
les paraules encadenades.
- Bingo de lletres.
- Dòmino de
lletres.
Activitats per a desenvolupar la via lèxica:
- Completar
paraules a les quals hi falten grafies.
- Completar
oracions a les quals hi falten paraules.
- Jugar al
memory de paraules.
- Ordenar
paraules per a elaborar frases.
Activitats preventives i que afavoreixen el procés d’aprenentatge de la
lectoescriptura
- Afavorir
un ensenyament multisensorial de les lletres, involucrant el major nombre
de sentits
- Grafies en
paper de vidre per a repassar amb el dit.
- Fer
lletres amb plastilina.
- Dibuixar
les lletres amb el dit sobre l’arena a la vegada que es diu el nom.
- Escoltar
com sonen.
- Veure-les
dibuixades.
- Mostrar
les vocals i a continuació les lletres que no necessiten suport vocàlic
per a pronunciar-les, per exemple: la “f” i la “s” (fricatives), la “m”i
la “n” (nassals), la “l” i la “r” (líquides).
- Classificar
dibuixos segons tenguin el mateix so inicial.
- Fer
treball de rimes.
- Practicar
la repetició de ritmes.
- Confegir
paraules a partir de lletres mòbils.
Fonts consultades:
- Buisán, N. Conceptes bàsics de la dislèxia. 2006. Document lliurat en el
curs: "La dislèxia dins l'àmbit educatiu",organitzat pel CEP de
Menorca durant l'any 2006.
- Jiménez, J.; Ortiz, M. del Rosario. Conciencia fonológica y aprendizaje de la
lectura. Teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis, 1998.
- Artigas, J. Quince cuestiones básicas sobre la dislexia.
http://www.disfam.net/mod/resource/view.php?id=7 (19 de maig de 2008)
- DISFAM. Associació Dislèxia i Família. http://www.disfam.net (19 de maig de
2008.
- Oltra, V. La dislexia. Recuperación de los problemas de lecto-escritura.
http://www.psicopedagogia.com/dislexia (19 de maig de 2008).
2. MATERIAL PER A TREBALLAR LA COSNCIÈNCIA FONOLÒGICA
En aquests dos enllaços us facilito material que anat recopil·lant per a treballar la consciència fonològica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada