diumenge, 23 de novembre del 2014

DISSENY MATERIAL

Com ja s’ha pogut veure al llarg del Blog, la segona part del pràcticum va destinada a elaborar un dossier de material per treballar amb alumnes amb dislèxia.
Al realitzar les pràctiques una de les coses que m’ha sorprès més, és que la meva tutora té molt clar què treballar, com fer-ho, i que s’aconsegueix amb cada material... té molt clares les característiques de cada infant amb el què tracta i mitjançant el joc va treballant els diferents aspectes amb cada infant. Suposo que és fruit de l’experiència, de la formació... però em fascina aquest domini de les diferents dificultats amb les que tracta i el coneixement pràctic que té de les mateixes.
Barrejant aquesta fascinació, i aquestes mancances pròpies vaig decidir poder elaborar un material com a mitjà per conèixer una dificultat d’aprenentatge de manera específica i poder disposar del material necessari ( ja que a mi ni molt menys em surt de forma espontània) per a abordar-lo dins el contexts terapèutic de l’aprenentatge.
Per tant la segona part del meu pràcticum consisteix en recollir activitats ( del centre i de fora del centre), ordenar-les i crear material tant per  mi com pel centre, rennovant l’existent i afegint-n’hi de nou.
El dossier de material serà el resultat final del pràcticum, ara per ara, a mode d’exemple del que vaig fent recopilo en aquest espai del blog alguns dels materials i webs consultades per portar-lo a terme, que es configurarien com la base del treball elaborat.

Per exemple en el blog:
http://auladeeducacioespecial.blogspot.com.es/2010/04/dislexia-orientacions-i-activitats.html

Trobem algunes orientacions i activitats pensades epr alumnes amb dislèxia:

1.DISLÈXIA: Orientacions i activitats

Orientacions (educació primària)
  • Per a l’alumne/a amb dislèxia la lectura i l’escriptura suposen un esforç molt gros que implica major cansament i lentitud. A més es produeixen errades (substitucions, omissions, addicions...). La comprensió lectora es sol veure afectada perquè la major part de l’atenció es dedica a la descodificació i també a causa dels errors en la dicció.
  • Necessitarà més temps per acabar la feina i per a copiar informació de la pissarra. Quan sigui possible evitarem que hagi de copiar texts llargs de la pissarra, en alguns casos a lo millor li podrem donar una fotocòpia.
  • També necessitarà més temps per a fer els deures a casa. Convé abreujar la feina que hi hagi de fer.
  • L’exigència de velocitat en la feina de l’aula per fer el mateix que els companys és frustrant per a l’alumne/a amb dislèxia. L’afavorirà disminuir el volum de feina encara que no es deixin de treballar els objectius i continguts del grup. Per exemple: En les activitats que es repeteixen, pot fer-ne 5 enlloc de 10.
  • Llegir els exercicis i exàmens de forma oral abans de començar. Ajudar a l’alumne amb dislèxia a llegir activitat per activitat així com les vagi fent. Possibilitat de que respongui de forma oral per saber si el contingut el té clar.
  • Adaptar l’espai als exercicis i exàmens de manera que les activitats estiguin més seqüenciades i clares. Desglossar algunes activitats en parts més simples.
  • Acordar que no escrigui els enunciats de les activitats, tant a classe com a l’hora de fer els deures a casa.
  • Alabar allò que faci bé. Si ha ajuntat dues paraules, però ha començat en majúscula després d’un punt, alabar-li açò darrer a més de fer-li veure l’errada. Valorar els avenços que fa respecte el seu propi nivell.
  • Seleccionar allò que es corregeix. Marcar aquelles faltes que pensem que són prioritàries.
  • Valorar la seva feina més pel contingut que pels errors d’escriptura.
  • Proporcionar informació per altres vies a més de l’escriptura.
  • És important tenir en compte que potser se l’haurà d’ajudar a organitzar l’agenda.
  • Donar-li oportunitats d’intervenir en aquells moments en els quals sabem que pot fer aportacions al grup, i en canvi anar en compte amb provocar situacions difícils per a ell/a, per exemple fent-lo llegir en públic en veu alta si no ho vol fer. Si ha de llegir davant la classe convé proporcionar-li amb temps el text que haurà de llegir.
  • Aprofitar si sabem que el fillet/a amb dislèxia és competent en alguna cosa en especial, fent-lo sentir exitós en aquell aspecte.
Possibles activitats afavoridores que es poden fer a l’aula

Activitats per a desenvolupar la via fonològica:

  • Pensar paraules que tinguin el mateix so inicial.
  • Comptar les síl•labes de les paraules.
  • Comptar els sons de les paraules.
  • Manipular els sons de les paraules: dir “foca” sense la “f”, “dofí” sense la “d”,...
  • Identificar sons iguals en paraules diferents: “sol”, “sal”, “son”,...
  • Substituir fonemes formant paraules noves: si a “matí” se li canvia la “m” per la “p” queda “pati”.
  • Donar frases escrites amb totes les paraules juntes, i que les hagin de separar correctament.
  • Anomenar objectes de la classe sense dir la síl•laba final (llapis->lla, goma->go...)
  • Dir a un/a alumne/a el nom d’un animal a l’orella, i després ell/a l’ha de dir sense la síl•laba final. Els altres alumnes han de saber quin animal és.
  • Cercar noms d’objectes que comencin amb un so determinat. O també noms dels alumnes de la classe.
  • Jugar al joc del penjat.
  • Jugar a l’scrabble.
  • Jugar a veig-veig.
  • Jugar a les paraules encadenades.
  • Bingo de lletres.
  • Dòmino de lletres.
Activitats per a desenvolupar la via lèxica:
  • Completar paraules a les quals hi falten grafies.
  • Completar oracions a les quals hi falten paraules.
  • Jugar al memory de paraules.
  • Ordenar paraules per a elaborar frases.

Activitats preventives i que afavoreixen el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura

  • Afavorir un ensenyament multisensorial de les lletres, involucrant el major nombre de sentits
  • Grafies en paper de vidre per a repassar amb el dit.
  • Fer lletres amb plastilina.
  • Dibuixar les lletres amb el dit sobre l’arena a la vegada que es diu el nom.
  • Escoltar com sonen.
  • Veure-les dibuixades.
  • Mostrar les vocals i a continuació les lletres que no necessiten suport vocàlic per a pronunciar-les, per exemple: la “f” i la “s” (fricatives), la “m”i la “n” (nassals), la “l” i la “r” (líquides).
  • Classificar dibuixos segons tenguin el mateix so inicial.
  • Fer treball de rimes.
  • Practicar la repetició de ritmes.
  • Confegir paraules a partir de lletres mòbils.

Fonts consultades:

- Buisán, N. Conceptes bàsics de la dislèxia. 2006. Document lliurat en el curs: "La dislèxia dins l'àmbit educatiu",organitzat pel CEP de Menorca durant l'any 2006.
- Jiménez, J.; Ortiz, M. del Rosario. Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis, 1998.
- Artigas, J. Quince cuestiones básicas sobre la dislexia. http://www.disfam.net/mod/resource/view.php?id=7 (19 de maig de 2008)
- DISFAM. Associació Dislèxia i Família. http://www.disfam.net (19 de maig de 2008.
- Oltra, V. La dislexia. Recuperación de los problemas de lecto-escritura. http://www.psicopedagogia.com/dislexia (19 de maig de 2008).



2. MATERIAL PER A TREBALLAR LA COSNCIÈNCIA FONOLÒGICA

En aquests dos enllaços us facilito material que anat recopil·lant per a treballar la consciència fonològica


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada