diumenge, 16 de novembre del 2014

DALTONISME

El Daltonisme és una anomalia ocular que impedeix distingir els colors. Tot i que cap daltònic confon els mateixos colors que un altre, és molt freqüent que confonguin el verd i el vermell.

En un primer moment em va sorprendre que es revisés la visió del color en una avaluació psicopedagògica, però la tutora em va explicar que és una prova molt senzilla i que et permet descartar algunes causes de simptomatologies des de l’inici del diagnòstic.

I és que no és estrany avaluar aquest ítem si tenim en compte que més del 80% de la informació que obtenim del nostre entorn prové de la vista, alguns autors han demostrat que les habilitats visuals de binocularitat i d’acomodació mantenen una estreta relació amb  l’eficàcia visual, amb la resistència al cansament i la satisfacció davant determinades tasques que requereixen processar estímuls visuals, com per exemple la lectura.

Durant els primers anys d’escola, la capacitat visioperceptiva és especialment important pel reconeixement de lletres i l’accés directe a la representació ortogràfica de les paraules. Existeixen arguments que justifiquen la possibilitat que les anomalies a la visió dels colors tinguin implicacions directes amb l’aprenentatge escolar, per exemple:

-Per l’aprenentatge de conceptes verbals i matemàtics, el color s’utilitza de forma espontània com un recolzament visual de conceptes bàsics nous o com a codi diferencial per altres conceptes quotidians , objectes, dibuixos o vocabulari que encara no està en el repertori lingüístic de l’alumne. Alguns conceptes relacionats amb numeració i procediments de càlcul es treballen habitualment amb àbacs, boles de colors...

-En el desenvolupament de la representació a l’espai, s’inicia amb conceptes geomètrics com formes planes, cossos i les seves relacions amb l’espai, on en la majoria de materials amb els que es treballa són de diferents colors per ajudar a diferenciar les figures.
-En l’agrupació de col·leccions, respecte semblances i diferències, s’utilitzen els colors com un criteri perceptiu de classificació de diversos objectes i dibuixos.

Aquestes tasques constitueixen un entrenament previ de capacitats cognitives importants pels posteriors aprenentatges escolars com la capacitat de comparació mitjançant criteris, classificació o jerarquització conceptual.


El test és senzill, es tracta d’unes làmines i cal que el subjecte digui què hi veu. 

VISIÓ NORMAL
CEGUESA PER VERD O VERMELL

Esquerre
Dreta

Esquerra
Dreta
Dalt
25
29
Dalt
25
Res
Centre
56
45
Centre
56
Res
Baix
6
8
Baix
res
res

En el cas del subjecte avaluat es va obtenir una visó normal.
Va ser una pràctica molt entretinguda i en acabar se li va explicar el que significa ser daltònic, una anomalia que desconeixia per complet

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada