El Daltonisme és una anomalia ocular que impedeix
distingir els colors. Tot i que cap daltònic confon els mateixos colors que un
altre, és molt freqüent que confonguin el verd i el vermell.
En un primer moment em va sorprendre que es revisés la
visió del color en una avaluació psicopedagògica, però la tutora em va explicar
que és una prova molt senzilla i que et permet descartar algunes causes de
simptomatologies des de l’inici del diagnòstic.
I és que no és estrany avaluar aquest ítem si tenim en
compte que més del 80% de la informació que obtenim del nostre entorn prové de
la vista, alguns autors han demostrat que les habilitats visuals de
binocularitat i d’acomodació mantenen una estreta relació amb l’eficàcia visual, amb la resistència al
cansament i la satisfacció davant determinades tasques que requereixen
processar estímuls visuals, com per exemple la lectura.
Durant els primers anys d’escola, la capacitat
visioperceptiva és especialment important pel reconeixement de lletres i
l’accés directe a la representació ortogràfica de les paraules. Existeixen
arguments que justifiquen la possibilitat que les anomalies a la visió dels
colors tinguin implicacions directes amb l’aprenentatge escolar, per exemple:
-Per l’aprenentatge de conceptes verbals i matemàtics, el color s’utilitza de forma
espontània com un recolzament visual de conceptes bàsics nous o com a codi
diferencial per altres conceptes quotidians , objectes, dibuixos o vocabulari
que encara no està en el repertori lingüístic de l’alumne. Alguns conceptes
relacionats amb numeració i procediments de càlcul es treballen habitualment
amb àbacs, boles de colors...
-En el desenvolupament de la representació a l’espai, s’inicia amb conceptes geomètrics com formes planes, cossos i les seves relacions amb l’espai, on en la majoria de materials amb els que es treballa són de diferents colors per ajudar a diferenciar les figures.
-En el desenvolupament de la representació a l’espai, s’inicia amb conceptes geomètrics com formes planes, cossos i les seves relacions amb l’espai, on en la majoria de materials amb els que es treballa són de diferents colors per ajudar a diferenciar les figures.
-En l’agrupació
de col·leccions, respecte semblances i diferències, s’utilitzen els colors
com un criteri perceptiu de classificació de diversos objectes i dibuixos.
Aquestes tasques constitueixen un entrenament previ de capacitats cognitives importants pels posteriors aprenentatges escolars com la capacitat de comparació mitjançant criteris, classificació o jerarquització conceptual.
Aquestes tasques constitueixen un entrenament previ de capacitats cognitives importants pels posteriors aprenentatges escolars com la capacitat de comparació mitjançant criteris, classificació o jerarquització conceptual.
El test és senzill, es tracta d’unes làmines i cal que
el subjecte digui què hi veu.
VISIÓ NORMAL
|
CEGUESA PER VERD O VERMELL
|
||||
Esquerre
|
Dreta
|
Esquerra
|
Dreta
|
||
Dalt
|
25
|
29
|
Dalt
|
25
|
Res
|
Centre
|
56
|
45
|
Centre
|
56
|
Res
|
Baix
|
6
|
8
|
Baix
|
res
|
res
|
En el cas
del subjecte avaluat es va obtenir una visó normal.
Va ser una
pràctica molt entretinguda i en acabar se li va explicar el que significa ser
daltònic, una anomalia que desconeixia per complet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada