PROLEC-R. BATERÍA D’AVALUACIÓ DELS PROCESSOS LECTORS – REVISAT
El Test
PROLEC-R o Bateria d’Avaluació dels Processos Lectores-Revisada, de F. Cuetos i
altres, és una prova d’aplicació individual que té per objectiu l’avaluació
dels processos lectors mitjançant 9 ítems principals, 10 de secundaris i 5
d’habilitat normal.
La Bateria
PROLEC-R està destinada a infants de 6 a 12 anys.
El Test
PROLEC-R està composat per 9 tasques que intenten avaluar els principals
processos lectors:
I-Processos
d’Identificació de lletres:
1-Nom o So
de las lletres: comprovar si l’infant coneix totes les lletres i la seva pronunciació.
La msura del temps indicarà el grau d’automaticitat.
II-Processos
Lèxics:
3-Lectura de
Palabras: Se li presenten 40 praules, 20 d’alta freqüència d’ús i 20 de baixa.
4-Lectura de
Pseudopalabras: se li presenten 40 pseudopalabras (paraules inexistents)
formades al canviar una lletra de la llista anterior. Amb l’objectiu de comparar
la execució del nen en la lectura de paraules i pseudoparaules:
-Una millor
lectura de paraules que de pseudoparaules, indica lectura lèxica.
-Molts
errors en pseudoparaules indica que l’infant no té ben adquirides les regles de
conversió grafema-fonema.
-Si el nivell
d’execució es similar en ambdues proves, l’infant està llegint mitjançant la
Via sublèxica, possiblement perquè no té encara una representació ortogràfica
de les paraules freqüentes.
III-Processos
Gramaticals:
5-Estructuras
Gramaticals: se li presenten 16 oracions (de diferent estructura: actives,
passives, d’objecte focalitzat i subordinades) aquest ha d’escollir el dibuix
entre 4 que millor representa el contingut de cada frase. Amb l’objectiu de comprovar
la capacitat de realitzar el processament sintàctic d’oracions amb diferents
estructures gramaticals.
6-Signes de
Puntuació: L’infant ha de llegir en veu alta un petit conte en el que apareixen
els principals signes de puntuació.
IV-Processos
Semàntics
7-Comprensió
d’Oracions: llegir 16 oracions i fer, dibuixar o escollir el dibuix adequat al
que es diu.
8-Comprensió
de Textos: es presenten 4 testos, dos narratius i dos expositius, i cal que
resposngui a quatre preguntes de tipus diferencial en cada un dels textos.
Per cada
tasca, el PROLEC-R determina una categoria per valorar si existeixen o no
dificultats: N: Normal D: Dificultat lleu DD: Dificultat Severa
La bateria
PROLEC-R també valora la precisió dels processos lectores: N: Normal ¿?: Dubtes
D: Dificultat lleu DD: Dificultat Severa
I per últim,
permet treure índex de velocitat : ML: Molt lent L: Lent N: Normal R: Ràpid MR:
Molt Ràpid
TALE. TEST D’ANÀLISI DE LA LECTOESCRITURA
El Test TALE o Test d’Anàlisi de la Lectoescritura, de
J. Toro y M. Cervera, es una proba d’aplicació individual que té per objectiu
l’avaluació dels nivells generals i característiques específiques de la lectura
i l’escriptura de qualsevol infant en un moment donat del procés d’adquisició
d’aquestes conductes.
El TALE està format por dos subtests:
1- Subtest de Lectura, dividit a la vegada en 5 subtests:
a) Lectura de lletres: Hi ha una llista de lletres en majúscules i una altra
en majúscules, es mesura el temps
invertit en la seva lectura
b) Lectura de Síl·labes: L’infant ha de llegir una llista de síl·labes,
mesurant també el temps.
c) Lectura de paraules: L’infant ha de llegir una llista de paraules mesurant
el temps.
d) Lectura de Textos: S’escull un text en funció del nivell escolar de
l’infant, que el nen haurà de llegir en veu alta registrant el temps invertit.
e) Comprensió Lectora: S’escull un text de Lectura Comprensiva també en
funció del nivell escolar del nen, i posteriorment se li fan 10 preguntes per
determinar la seva comprensió.
2- Subtest de Escriptura, que està dividit en 3 subtests:
a) Copia: L’infant ha de copiar escrivint en lletra minúscula el
model facilitat, cronometrant la duració total del subtest.
b) Dictat: També s’ha d’escollir el text a dictar en funció del
nivell escolar del nen. Cal dictar les frases no les paraules.
c) Escriptura Espontània: Se li diu al subjecte: "Ara
faràs una redacció. Escriu aquí tot el que se t’acudeixi sobre el que tu
vulguis"
En el cas del subjecte
avaluat, es va realitzar el T.A.L.E.C, que és el mateix test però en llengua
catalana
Doncs, com ja s’havia
realitzat el Test Pro-esc amb castellà, per no cansar-lo es va decidir passar
el TALE en llengua catalana, i així d’aquesta manera obtenir dos resultats a
nivell de lectoescriptura, un per cada llengua. El subjecte parla amb castellà
a casa seva i català a l’escola.
PROESC. AVALUACIÓ DELS PROCESSOS D’ESCRIPTURA

Va dirigit a
alumnes des de 3r de Primària a 4t de Secundaria.
La Bateria
PROESC està composta per sis proves:
1-Dictat de
Síl·labes: es dicten 25 síl·labes que recullen les principals estructures sil·làbiques
(V: Vocal; C: Consonant): CV, VC, CVC, CCV, CCVC, CVVC, CCVVC.
2-Dictat de
Paraules: consisteix en dues llistes, la primera formada per 25 paraules
d’ortografia arbitrària i la segona de 25 paraules que segueixen regles
ortogràfiques ( M abans de P i B; R després de N, L, S: H en paraules que
comencen per HUE; B en paraules que comencen per BUS i BUR;...)
3-Dictat de
Pseudoparaules: es dicta una llista de 25 paraules inventades, 15 de las quals
estan subjectes a regles ortogràfiques.
4-Dictat de
frases: es dicta a l’alumne un texte que conté 6 frases, amb un total de 8
oracions
5-Escriptura
d’un conte: l’alumne ha d’escriure un conte o una història.
6-Escriptura
d’una redacció: : l’alumne ha d’escriure una redacció sobre un animal conegut.
L'objectiu
d’aquestes proves és l’avaluació de:
-Domini de
les regles de conversió fonema-grafema
-Coneixement
de l’ortografia arbitraria
-Domini de les
regles ortogràfiques
-Domini de les
regles d’accentuació
-Ús de majúscules
-Ús dels
signes de puntuació
-Capacitat
de planificar un text narratiu
-Capacitat
de planificar un text expositiu
La Bateria
PROESC conte barems per curs per la detecció de problemes de escriptura, establint
aquestes categories:
- Dificultat
SI: Puntuacions por sota de dues desviacions típiques de la mitjana.
- Dificultat
DUDAS: Puntuacions entre una i dos desviacions típiques por sota la mitjana.
- Dificultat
NO: Puntuacions superiors a una desviació típica por sota la mitjana. En aquest
cas els alumens es classifiquen en Nivell- Baix- Mig-Alt
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada