diumenge, 16 de novembre del 2014

APRENENTATGE

PROLEC-R. BATERÍA D’AVALUACIÓ DELS PROCESSOS LECTORS – REVISAT


El Test PROLEC-R o Bateria d’Avaluació dels Processos Lectores-Revisada, de F. Cuetos i altres, és una prova d’aplicació individual que té per objectiu l’avaluació dels processos lectors mitjançant 9 ítems principals, 10 de secundaris i 5 d’habilitat normal.

La Bateria PROLEC-R està destinada a infants de 6 a 12 anys.

El Test PROLEC-R està composat per 9 tasques que intenten avaluar els principals processos lectors:

I-Processos d’Identificació de lletres:

1-Nom o So de las lletres: comprovar si l’infant coneix totes les lletres i la seva pronunciació. La msura del temps indicarà el grau d’automaticitat.

2-Igual-Diferent: Cal identificar com iguals o diferents, 20 parells de paraules i pseudoparaules. Amb l’objectiu de saber si l’infant és capaç de segmentar i identificar las lletres que composen cada paraula que ha de llegir, o per el contrari realitza una lectura logográfica. Una puntuació baixa indicaria lectura logográfica i/o problemes atencionals.

II-Processos Lèxics:

3-Lectura de Palabras: Se li presenten 40 praules, 20 d’alta freqüència d’ús i 20 de baixa.

4-Lectura de Pseudopalabras: se li presenten 40 pseudopalabras (paraules inexistents) formades al canviar una lletra de la llista anterior. Amb l’objectiu de comparar la execució del nen en la lectura de paraules i pseudoparaules:
-Una millor lectura de paraules que de pseudoparaules, indica lectura lèxica.
-Molts errors en pseudoparaules indica que l’infant no té ben adquirides les regles de conversió grafema-fonema.
-Si el nivell d’execució es similar en ambdues proves, l’infant està llegint mitjançant la Via sublèxica, possiblement perquè no té encara una representació ortogràfica de les paraules freqüentes.

III-Processos Gramaticals:

5-Estructuras Gramaticals: se li presenten 16 oracions (de diferent estructura: actives, passives, d’objecte focalitzat i subordinades) aquest ha d’escollir el dibuix entre 4 que millor representa el contingut de cada frase. Amb l’objectiu de comprovar la capacitat de realitzar el processament sintàctic d’oracions amb diferents estructures gramaticals.

6-Signes de Puntuació: L’infant ha de llegir en veu alta un petit conte en el que apareixen els principals signes de puntuació.

IV-Processos Semàntics

7-Comprensió d’Oracions: llegir 16 oracions i fer, dibuixar o escollir el dibuix adequat al que es diu.

8-Comprensió de Textos: es presenten 4 testos, dos narratius i dos expositius, i cal que resposngui a quatre preguntes de tipus diferencial en cada un dels textos.

Per cada tasca, el PROLEC-R determina una categoria per valorar si existeixen o no dificultats: N: Normal D: Dificultat lleu DD: Dificultat Severa

La bateria PROLEC-R també valora la precisió dels processos lectores: N: Normal ¿?: Dubtes D: Dificultat lleu DD: Dificultat Severa

I per últim, permet treure índex de velocitat : ML: Molt lent L: Lent N: Normal R: Ràpid MR: Molt Ràpid

TALE. TEST D’ANÀLISI DE LA LECTOESCRITURA


El Test TALE o Test d’Anàlisi de la Lectoescritura, de J. Toro y M. Cervera, es una proba d’aplicació individual que té per objectiu l’avaluació dels nivells generals i característiques específiques de la lectura i l’escriptura de qualsevol infant en un moment donat del procés d’adquisició d’aquestes conductes.

El TALE està format por dos subtests:




1- Subtest de Lectura,  dividit a la vegada en 5 subtests:

a) Lectura de lletres: Hi ha una llista de lletres en majúscules i una altra en  majúscules, es mesura el temps invertit en la seva lectura

b) Lectura de Síl·labes: L’infant ha de llegir una llista de síl·labes, mesurant també el temps.

c) Lectura de paraules: L’infant ha de llegir una llista de paraules mesurant el temps.

d) Lectura de Textos: S’escull un text en funció del nivell escolar de l’infant, que el nen haurà de llegir en veu alta registrant el temps invertit.

e) Comprensió Lectora: S’escull un text de Lectura Comprensiva també en funció del nivell escolar del nen, i posteriorment se li fan 10 preguntes per determinar la seva comprensió.

2- Subtest de Escriptura, que està dividit en 3 subtests:

a) Copia: L’infant ha de copiar escrivint en lletra minúscula el model facilitat, cronometrant la duració total del subtest.

b) Dictat: També s’ha d’escollir el text a dictar en funció del nivell escolar del nen. Cal dictar les frases no les paraules.

c) Escriptura Espontània: Se li diu al subjecte: "Ara faràs una redacció. Escriu aquí tot el que se t’acudeixi sobre el que tu vulguis"

En el cas del subjecte avaluat, es va realitzar el T.A.L.E.C, que és el mateix test però en llengua catalana

Doncs, com ja s’havia realitzat el Test Pro-esc amb castellà, per no cansar-lo es va decidir passar el TALE en llengua catalana, i així d’aquesta manera obtenir dos resultats a nivell de lectoescriptura, un per cada llengua. El subjecte parla amb castellà a casa seva i català a l’escola.

PROESC. AVALUACIÓ DELS PROCESSOS D’ESCRIPTURA

El Test PROESC, de F. Cuetos i altres, és una prova d’aplicació individual o col·lectiva amb l’objectiu d’avaluar els principals processos implicats en l’escriptura i la detecció d’errors.

Va dirigit a alumnes des de 3r de Primària a 4t de Secundaria.





La Bateria PROESC està composta per sis proves:

1-Dictat de Síl·labes: es dicten 25 síl·labes que recullen les principals estructures sil·làbiques (V: Vocal; C: Consonant): CV, VC, CVC, CCV, CCVC, CVVC, CCVVC.

2-Dictat de Paraules: consisteix en dues llistes, la primera formada per 25 paraules d’ortografia arbitrària i la segona de 25 paraules que segueixen regles ortogràfiques ( M abans de P i B; R després de N, L, S: H en paraules que comencen per HUE; B en paraules que comencen per BUS i BUR;...)

3-Dictat de Pseudoparaules: es dicta una llista de 25 paraules inventades, 15 de las quals estan subjectes a regles ortogràfiques.

4-Dictat de frases: es dicta a l’alumne un texte que conté 6 frases, amb un total de 8 oracions

5-Escriptura d’un conte: l’alumne ha d’escriure un conte o una història.

6-Escriptura d’una redacció: : l’alumne ha d’escriure una redacció sobre un animal conegut.

L'objectiu d’aquestes proves és l’avaluació de:
-Domini de les regles de conversió fonema-grafema
-Coneixement de l’ortografia arbitraria
-Domini de les regles ortogràfiques
-Domini de les regles d’accentuació
-Ús de majúscules
-Ús dels signes de puntuació
-Capacitat de planificar un text narratiu
-Capacitat de planificar un text expositiu

La Bateria PROESC conte barems per curs per la detecció de problemes de escriptura, establint aquestes categories:
- Dificultat SI: Puntuacions por sota de dues desviacions típiques de la mitjana.
- Dificultat DUDAS: Puntuacions entre una i dos desviacions típiques por sota la mitjana.

- Dificultat NO: Puntuacions superiors a una  desviació típica por sota la mitjana. En aquest cas els alumens es classifiquen en Nivell- Baix- Mig-Alt

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada